Vikinghette /Viking Hoodie

Dette er Vikinghette av RandiK design. Jeg har vært så heldig å få lese korrektur på denne, og den er bare lekker. Det er en liten jeg vil endre på i mønsteret til neste gang, og det er innsnvringen til halsen – den skal jeg strikke lavere. Ellers er denne nydelig, både i passform og i varme. Denne er strikket i Cascade 220 wool – i grått og rustrødt.  Mønster kan du kjøpe på denne linken .Hetta kommer i størrelse 2-4 år, men hun arbeider nå med en voksenversjon som bare er helt nydelig – rett og slett et must for alle med et nært forhold til Tolkien – Ringenes Herre – eller vikingtradisjon for den del.  Jeg gleder meg til å strikke den til meg selv. Denne er meg!

Gutten som her er modell, er tre år, men han har noe større hode enn jenta mi på seks, så hun passer denne enda bedre enn han. Altså kan denne hetta i størrelse 2-4 år brukes av barn opp til i alle fall 6 dersom barnet har et lite nett hode 😉 Garnet var mykt og godt å strikke med, men noe uvant å strikke så tykt garn på så tynne pinner. Garnet har en løpemeter på  220 yards per 100g ( altså ca 100m per 50 g) og hetta er strikket på 3,5mm pinne. Til denne hetta gikk det med noe under 200g grått garn og ca 20-30g rust.

 

 

This is Viking Hoodie from RandiK design. I’ve been lucky, and have been given the oportunity to be proofreading the norwegian version of this pattern. A lovely pattern. Next time I will make a small change, and knit the decreasing rounds around the neck a little lower. Otherwise, it has a good shape and it seems warm. It’s knit using Cascade 220 wool, in grey and rust.  The pattern can be bought here. The Hoodie comes in one size, 2-4 years, but the designer is working on an adult version that’s absolutely  lovely – a must-have for all Tolkien lovers – Lord of the Rings or vikingtradition lovers for that sake. I look forward to make this one for myself. It’s really me!

The little model here, is three years, but he has a slightly larger head than his three year older sister. This hoodie fits her a little better, so if your child has a small head, this one may fit at least until 6 year. The yarn is very soft and good to knit up. It was a bit  unusuals to me to knit such a thick yarn with such small needles, but the result was fine.  I used a little less than 200g of grey and 20-30g of rust.

~ av habitata den januar 10, 2010.

8 kommentar to “Vikinghette /Viking Hoodie”

  1. Da var jeg først ute med kommentar! Den ble kjemefin! Ser at selve hetta er bittelitt snau, men den kan med letthet forlenges til et større barn/hode. Herlig og glad modell!

  2. Den var veldig fin.

  3. Gutten her har nokså stort hode – han er en kraftig plugg han her, den sitter bedre på hun på seks. Skal legge til bilder av henne etterhvert.

  4. Nei så skjønn!=D

  5. KJempe fin hette! Å så mye fint i bloggen din! Nå ble jeg inspirert 🙂 God helg videre!

  6. så flott hette og søt modell =) Også så kreativ du har vært med fuglematen :p Ikke sett på makan før jeg nei :p

  7. Så flott den ble! Den ligger i «to do» listen over ting som skal strikkes, men i og med jeg må strikke to, så tar det litt tid! Ha en fin uke!

  8. Hei!
    Jeg håper alt står bra til med deg.
    Klem!

Legg igjen en kommentar

 
