Her er et sett i rustrøde halvstaver ispedd en liten vrangbord / Rusty red hdcs

Jeg har jo før lirt av meg hva jeg synes om Kitten Mohair, og jeg gjentar det gjerne: IKKE kjøp det garnet!!!! Jeg hadde altså liggende to hesper som var planlagt å bli et trekantskjerf til dattera mi – men så kom jeg på andre tanker. Kanskje det føles bedre å hekle med det garnet enn å strikke med det? Å strikke med det var jo en lidelse, så verre enn det kunne det ikke bli. Halvstaver er utmerket til det meste, og det gikk faktisk langt bedre å hekle med det enn å strikke av det. Når det er sagt, så er fremdeles knirkingen der, og loinga, dottene som dannes langs tråden og som man skyver foran seg i et håp om at de skal forsvinne i løse lufta, noe som riktignok aldri skjer. De vokser derimot og blir til slutt så irriterende at det eneste som nytter er å klippe av garnet og få et par nye tråender å feste, arrrrrrrrrrg. Det er dessuten like umulig å rekke opp ved hekling som ved strikking, så man må ikke hekle feil heller. Akkurat det er lett med mine mønstre og halvstaver, men jeg hadde ett uhell ja, og dermed var helvete i gang og jeg fikk nye tråender å feste.  Resultatet er likevel veldig bra, som ved strikkinga. Plaggene kjennes mye, varme og gode ut, trass i 50% courtelle… Når trådendene var festa tillot jeg meg å starte på et hekla skjerf i lodband fra Istex til meg  selv som premie for et par dagers prakk. Skjerfet og lua blir julegaver i år, og mottakeren er noe større enn modellen  min, så jeg får krysse fingrene og håpe lua passer et større hode også! Skjerfet er det samme «Halvstaver som jeg har heklet en del av nå etterhvert, mens lua er et nytt mønster jeg har prøvd ut. Jeg har ikke publisert det noe sted ennå, men kanskje det kommer? Lua er vendbar, slik at den kan brukes både med synlig spiralmønster og med «bobler». Farga på garnet stemmer best på det siste bilder hvor skjerfet henger alene.

 

 

 

 In english

I have earlier complained about the yarn Kitten Mohair, and I gladly repeat it. This is a warning; DO NOT BUY IT. I had already been there, so in my stashed were two skeins of rust red kitten Mohair planned to be turned into a triangular scarf for my daughter. But, I got other ideas. Maybe it would turn out easier to crochet this yarn rather than knitting it? It could not feel worse at least, so I desided to give it a try. And yes, it was better. As having said that I would hurry to add that the sound of it was still there, and the fussing along the thread that you push ahead in hope of it to dissapear into nothingness, something that of course never happend. Instead it grows and you have to realise that scissors is the only way to get of the mess, giving you just another two ends to weave in. Frogging doesn’t get any better either, so the moral is to stay to you pattern and avoid patterns with any difficulties. That should be easy using you one pattern, but no. I still made one mistake, and as frogging is equal to making a knot, scissors were necessary  again, creating another two ends to weave in. Fortunately, the result is soft and warm clothes, both the scarf and the beret looks and feels as I hoped for. They will be wrapped and given away as christmaspresents. The one who will have them are bigger than my model here, but I still hope she will fit the beret. The scarf are the same pattern I’ve done many of resently, but the beret pattern are new. I have not published any of them yet, but I will soon. The Beret is to be worn both sides, with a clear spiral one way or with «bubbles» the other way out. The color shows best at the photo of the hanging scarf.

~ av habitata den desember 13, 2009.

12 kommentar to “Her er et sett i rustrøde halvstaver ispedd en liten vrangbord / Rusty red hdcs”

  1. Denne lua var virkelig fin! Jeg trodde først at det var to luer, men det er jo bare ei som er vendt! Bra!
    Ha ei fin uke!

  2. Ekkelt eller ikke – KItten Mohair ser ihvertfall fint ut, både som nøster og ferdige produkter. Og settet du har laget stiller i toppklasse. Veldig fint!!

  3. ikke la deg lure av et pusete ytre! Det straffer seg om du hekler eller strikker en eneste maske feil – da kommer det egentlige egenskaper frem og får deg til å se på nøstet som en oppgulpet hårball. Dette garnet er for mennesker med ekstrem tolmodighet og med hang til å høre lyden av fingernegler mot tavle…, men takk for skryten 🙂

  4. Så flott sett! 😀 jeg er enig i noe av det du sier om Kitten. Man må vite hva man lager, og det funker bare til å helke med 😉 Jeg har laget MANGE nunnunsjal i kitten og jeg syns det er kjempefint. Men jeg sier mange stygge ord om jeg gjør en feil 😛 Det er helt klart. Men det gir fine resultater, til en billigere penge enn nøster til dobbelt så dyr pris 😉

  5. Dette ble jo knallfint! =)
    Og bildene med supersøt modell hjelper også på inntrykket! =)

  6. Det var et ordentlig nydelig sett på en nydelig modell! Dette kan du jo være særs stolt av! Gratulerer med vel utført hekling!:-D

  7. Så fint det ble, og det var jo så nydelig på modellen din at jeg synes du bør lage et nytt sett til henne også. *dukker i tilfelle du kaster strikkepinner*

    Du lurte meg jammen til å prøve ut halvstaver, har aldri heklet noe med bare slike masker før. Det var faktisk ikke så dumt. Så kanskje det blir flere projekter på meg også.

    Ha en fin helg!

  8. Lekkert!

  9. Saa nydelig liten modell du har!!! Og slikt et flott sted for display,-elsker den gamle doera di!
    Skal bli spennende aa se Vikinghetta! Er du klar med roedblyanten for nye prosjekt?
    Lille gulle sviska har akkurat reist hjem. Toer si hun fikk all oppmerksomhet denne jula!! Herlig alder.
    Ha en fin romjul til dere!

  10. Det er stabbursdøra mi! Elsker den selv – den er herlig gammel og passer utmerket som bakgrunn for det meste. Ellers har jeg en tømmerfjøs jeg bruker litt til samme formål – ikke så verst den heller. Og rødpenna, ja den er alltid klar den! Bare send over!

  11. Jeg ønsker deg et riktig godt nytt år med fin inspirasjon og god arbeidslyst!
    Klem!

  12. Det var et veldig flott sett!! Godt nytt år foresten! 🙂

Legg igjen en kommentar

 
