African Touch

217

Der det er plass til garn er det plass til mer skjøre ting også – garn er nemlig utmerket til emballasje. Kjekt å huske på, for da er det bare å kjøpe en liten knuselig gjenstand, og så er det rett og slett nødvendig å handle litt mer garn 😉 Gjenbruk, vet du, først emballasje, deretter ren nytelse gjennom lukt, berøring og planlegging, så gleden av å ha garnet på pinnene, og så kommer bruken og evt gjenbruken etter det igjen. Garn er altså et fantastisk produkt. Nå var det ikke mye african touch over dette. Men, det ligger en butikk i København (og en i Stockholm) som heter African Touch. Denne ligger like nordvest for Nørrepost stasjon ( ikke langt fra Uldstedet om er på vei dit). Jeg skulle jo ikke tatt fly til København, tenkte jeg da jeg kom inn i den butikken. Det var virkelig essensen av Afrika. Selv har jeg hovedfag  i biologi fra Madagaskar og ett steg inn i butikken så var jeg tilbake der nede mentalt. Jeg kjente stemningen og luktene igjen, selv om jeg befant meg i Danmark og slett ikke i Afrika. African Touch selger keramikk, tekstiler maskintrykte, handmalte og potettrykket, sjokolade, lys, bastkurver, trefigurer, noen møbler og mye mer. Afrika, og da særlig Madagaskar er for meg kilden til gjenbruk. Det er mennesker som lager vakre, kunstferdige produkter der av hva som helst. I denne butikken selger de blikkboksbiler fra Madagaskar – lekebiler lagd av tomatemballasje, oljekanner eller hva det skulle være, de selger fat og skåler laget av ledningsrester og småmøbler av brukte jernbanesviller i teak. Butikken virker å ha et bevisst forhold til tropisk trevirke, og det lille andre de selger av møbler fra regnskogstrevirke skal visstnok komme fra godkjent og sertifisert skogsdrift i Zimbabwe. Utenom Zimbabwe og Madagaskar kommer varene fra Kenya og Sør- Afrika. Det er små foretak og ingen mellomledd mellom produsent og butikken, så har kan man handle med god samvittighet og vite at det ikke er noen fordyrende mellomledd – det er butikken og produsenten som får fortjensten. De henter varene selv og frakter de nordover i kontainere. Jeg tror de selger varene fra nettsiden sin (svensk hovedside) også, ettersom det ligger ute en del priser og bilder av produktene der.  Jeg falt for et sett med keramikk fra Zimbabwe, men turte ikke ta sjansen på for mye keramikk i bagasjen. Fire små skåler fikk likevel være med som forsøkskaniner.  Her passer de på noen nusselige små knapper jeg kom over på Sommerfuglen.

225

227De hadde knapper på African Touch også…, og da selvsagt med afrikanske dyr. Måtte bare ha disse, men de hadde et helt stativ fullt med lekre knapper i keramikk, lagd i Sør Afrika. Minstemann hjalp meg å pakke ut, og han sa » Vær så snill Mamma, kan du ikke strikke meg noe med den boffelen på». «Bøffel, lille vennn». » Nei, jeg  vil at den der skal hete Boffel» svarte gutten. Sånn blir det. Han skal få noe med «boffelknapp» på.  Disse knappene viste han stolt frem til sine storesøsken som tvert hev seg på bølgen. Da blir det elefant til storebror og leopard til storesøster. Så populære knapper har jeg ikke hatt før! Lurer på hva jeg skal sette dem på? Forslag?

 

 

226Tørka frukt med tynne utskjæringer – jeg synes disse har en herlig farge. Frukten kommer fra treet  Strychnos spinosa og kalles også Monkey apple. Diameteren på en frukt er 10-12 cm.

 

 

 

 

237Noen tekstiler fikk også bli med hjem. Først et bilde i potettrykk. Her er et lite utsnitt av bildet, Guinea fowl, er hovedmotivet.

 

 

 

 

 

232Jeg aner ikke hva jeg skal bruke min meter med elefantstoff til, men det var så fristende at jeg bare mått ha med en lite meter hjem. Godt å ha noe en kan gruble på? Ikke sant?

 

 

 

In english

In Copenhagen,just across the street north west of Nørreport station lies this adorable shop, called African Touch. They buy the products direkty from the producer which lower the prices on excellent products at same time as the producer and the shop both get well paid. The shop brings the products from Africa to the shop by them selves as well. Zimbabwe, Kenya, South Africa and Madagascar are the main countries they get the products from. I’m a biologist with my master degree on deforestation of Madagascar. Taking one step into this shop, was to take a dive into african passion and crafts, and I actually felt the smell of the madagascar markedplace come into my head as I entered the store even if it was not there. Pay this shop a visit next time you are in Copenhagen og Stockholm (the owners live and has a shop there as well). The photos can speak for them selves I think, they show what I brought back home from this store.

~ av habitata den september 24, 2009.

3 kommentar to “African Touch”

  1. Åååååå, det elefantstoffet kunne jeg gjerne tenke meg til gardiner i stua. Skikkelig stilig. Burde egentlig sendt «gubben»
    å handlet nå når han er i København.
    Tips til morsomme knapper er http://www.snellaogpetronella.no
    De har utsalg i Trondheim også, om enn ikke afrikansk stil,
    men – men.
    KLEM

  2. Klart du må sende gubben. Han skal bare gå fra sentrum mot Nørreport stasjon, krysse hovedgata og der ligger butikken! Det tar ikke mange minuttene og de var veldig hjelpsomme i butikken, så han kommer helt sikkert hjem med det du ønsker og mere til!

  3. I read this paragraph fully on the topic of the resemblance of most up-to-date and previous
    technologies, it’s awesome article.

Legg igjen en kommentar

 
