Med i kofferten fra København var…/ Brought home from Copenhagen were…

masse spennende saker.  Jeg trives ikke i motebutikkene på Støget, så det er ikke der du finner meg på handletur i København. Du vil neppe finne meg på Strikkeboden, som ligger i Krystalgade, heller. Den var fristende utenpå, men like fristende inni som en sur plomme.  Bak disken her var det en uhøflig dame som ikke var det minste interessert i verken å selge eller snakke om garn. Merkelig oppførsel når man arbeider i en garnbutikk spør du meg. En annen potensiell kunde kom også inn i butikken mens jeg var der. Den dama fikk samme behandling som meg og forlot butikken raskt.  En tredje dame var innom og spurte om åpningstider og fikk bekjed om at det stod på døra, hvorpå kunden svarer at det står 11 på døra og at klokka nå er kvart på elleve. Dama bak disken svarer da at hun åpner når det passer henne. Og det var ikke sagt med et smil om munnen. Jeg gikk like etter, uten å legge igjen en eneste dansk krone. «Hvilket garn er dette? » og » hvilken produsent er dette fra?»  Svaret var at garnet hang der, og jeg kunne se selv. Det nevnte garnet var fristende, men  umerket, og det var i grunnen årsaken til at jeg spurte…Nei, takke meg til blide damer eller menn som tar seg bryet med å selge garnet de har i butikken sin. Vil man ikke selge garn , så selger man ikke garn. Sånn er det med den saken.

Skal du kjøpe garn i København, eller bare nyte synet eller lukten av garn, så vil jeg heller anbefale «Uldstedet» i Fiolgade og «Sommerfuglen» ved Vannkilden. Begge garnbutikker med god service, godt garn å ta på, lukte på og kjøpe med seg.  Ta gjerne turen innom der om du skal til byen. 

247Ruzickagarn fra Marl & Knops solgt  i poser med 4 farger, med 100g av hver for ca 300 norske kroner, det kunne jeg jo ikke la gå fra meg. 

 

 

 

 

252

248Garnet fra Isager fristet også. Jeg har ikke prøvd garnet før og kjøpte med meg to 50g hesper med Tvinni ullgarn, og en hespe alpakka. Alpakkagarnet kjøpte jeg sammen med mønsteret Clara designet av Karin Vestergaard Mathiesen. Tenker det blir dattera mi som nyter godt av dette mønsteret…

 

 

 

 

 

 

 

 

251

250

 

 

 

 

 

 

Noro kureyon har jeg heller ikke prøvd, så det ble med ett nøste av det  i røde og brune toner. Tror jeg må være i høststemning når jeg ser hvilke farger jeg har fått i handleposene mine…. Det ble også med et nøste Noro Kureyon sokkegarn i beige og brunt. Ingen klare planer for dette garnet, men fargene er så lekre at det enn så lenge kan brukes til å se på! 

 

 

 

  244

Man skulle kanskje tro at det var nok, men det var det ikke. På Sommerfuglen hang «Topstykket» til Geisk utstilt og da var det ikke annet å gjøre enn å hente ned en pakke med blått garn og mønster fra hylla. Om ikke annet, så ble det mer fargerikt i garnposene mine… 

På Nørrebro kom jeg over et lite funn av en butikk. Den het «Husflid» og må avlegges et besøk! Dessverre hadde jeg mannen på slep da jeg kom over denne butikken som ligger i Blågårdsgade. Dette er hans beskrivelse av butikken » Hva skal man si? Det er jo interessant å se en butikk som selger solbleika putevar i grelle mønstre fra 70-tallet til ekstreme priser!» Han om det… Sett med mine øyne var butikken fylt med tekstiler fra 70-tallet, garn fra 70-tallet, strikka pledd og genser fra 70-tallet, knapper fra 70- tallet, redesign med utgangspunkt i materialer fra 70-tallet. Med andre ord 70-tallet var i denne butikken, 70-tallets husflid. Jeg har definitivt sansen for 70-tallet, men kan styre mine lyster for 80-tallet, så denne butikken var egentlig perfekt for meg. Dessverre var altså min bremsende halvdel med og kofferten var allerede på vei til å bli en trussel for bakkemannskapet på flyplassen, så jeg begrenset meg til en heklekrok og noen handmalte knapper fra Praha. Butikken skulle utvide med nettbutikk etterhvert, så jeg trøster meg med det inntil videre.

handmalt knapp hvit copy  prahaknapper handmalte copy

Tror du kofferten min var tom nå? Neida, slapp bare av – jeg reiser da ikke med fingerbøllkoffert. Resten av innholdet i kofferten pakkes snart ut her.

 

In english

…lots of delicious yarn and other treasures.  I’m not to be found in the main fashion street Strøget, neither in the yarn Shop » Strikkeboden» in Krystalgade. The woman working in that shop was neither interested in talking about yarn, not to sell it. She hardly answed me or the other costumers, all three of us left the shop empty handed. No surprise regarding her behavior, so I won’t recommed this shop! On the other hand, Uldstedet in Fiolstrædet and Sommerfuglen by Vannkilden are both highly recommended. Helpfull ladies both places who obviously took interest in both costumers and yarn! I baught lots of delicious yarns shown in the photos above, Noro kureyon, Geilsk, Isager, both wool and alpaca and Ruzicka.

At Nørrebro, passing St.Jørgen søer northwest of center Copenhagen, I found a treasury of a shop; Husflid. In this shop a women sells the 70-ties, that’s it really. She   sells reclaimed crafting items, equipment, yarn, clothes, bed linen, buttons and more, everything from the 1970-ties. I just loved the store, but unfortunately I was dragging my husband around by the time I can over this shop. He acts as an effective brake on my creditcard. He just couldn’t se the point of selling » overpriced bleached bed linnen form the 70-ties in horribel patterns», as he claimed from the doorstep. I’ll exuse he’s  stupid behaviour because he was carrying all my bags already full around the city…He really does not know how to see a treasure even if it is right before his eyes. I got my hands on some handpainted buttons from Phaha before I had to leave this little pearl. This shop was planning to get webshop as well, so now I just cross my fingers and wait. What comes first? A new trip to Copenhagen or the webshop? Huslid is the name – pay the shop a visit!

Do you think my bags are empty know? Oh now, they’re not. I’ll be back to unwrap some more treasures!

~ av habitata den september 23, 2009.

3 kommentar to “Med i kofferten fra København var…/ Brought home from Copenhagen were…”

  1. Så morsomt med nytt garn!! *bare litt misunnelig* 🙂

    Og jeg er enig med datteren din, det skjørtet ble knallfint som det er !!

  2. Der var det masse deiligheter!!!! Jeg er bare litt misunnelig! Bare litt! (les: mye)
    =)
    Gratulerer med flott garn!

  3. Jeg skal til København om et par uker og har lett etter gode garn og strikkeadresser. Særlig takknemlig er jeg for at du har funnet «Husflid».Skal gå innom alle, gleder meg særlig til denne. Hvis du har lyst kan du jo se hva jeg holder på med her:http://strikksnakk.no
    Liker godt siden din 🙂

Legg igjen en kommentar

 
