Nytt skjørt av gammel jakke / New skirt out of an old cardigan

redesignskjørt

Jeg har fortsatt på de ermene jeg hadde sprettet av en strikket cardigan jeg fant på Fretex. Ermene hadde en håpløs fasong – de var korte og svært brede. Dessuten var ryggstykket og frontstykkene strikket med enkelt garn og med mønsterstrikk, mens ermene var strikket i dobbel garn av to ulike farger, hvorav bare den ene gikk igjen i resten av jakken. Dermed måtte det ermene skille lag med resten og de har nå fått et nytt liv som skjørt til jenta mi. Jeg hadde planer om å runde av skjørtet slik at fasongen ble mer typisk, men jeg tenkte å sy delene sammen først og så prøve lengda på skjørtet i forhold til jenta. Nå har jeg en bestemt liten frøken. Jeg skulle til å merke av det som skulle klippes av, men fikk klar beskjed om at det var kult med spissene foran og bak, så de fikk jeg ikke klippe vekk! Derfor har skjørtet ponsjofasong og hadde ermene vært noe lengre, så hadde nok resultatet vært ponsjo og ikke skjørt…Jenta er fornøyd med nytt skjørt og det passer dessuten godt ssammen med  den nye lua hennes! Starten på dette prosjektet finner du mer om her.

redesignskjørt2

 

redesignskjørt3

In english

Finally I found time to finish this redesign skirt for my daughter. It’s made from the sleeves of a cardigan. The cardigan was found at the Goodwill,  and had a strange appearance. Firstly the front and back parts of it were knit using one tread, the sleeves were knit using the yarn double. And asecond mixing in a lighter green in the arms not found at the rest of the cardigan. They were of the same reason very stiff compared to the loosely knit main parts. I cut the two roundknit pieces, and sewed them together. I had plan to round off the skirt to a more ordinar fashion, but my little daughter insisted on keeping the pointed ends in front and back. The beginning of the process is found here

~ av habitata den september 13, 2009.

10 kommentar to “Nytt skjørt av gammel jakke / New skirt out of an old cardigan”

  1. Skjørtet ble kjempe flott! Så genialt å lage skjørt av armene!

  2. Utrolig flott skjørt! Det ser så godt ut å ha på. Det der kunne du solgt dyrt! Og toppen av alt: Den som eier det kan nesten bo i det. Det er jo et sånt skjørt man både kan gå ut i – både på fest, shopping og i skogen – og kose seg i inne! Grattus med nytt skjørt. Superfint.

  3. Så kult!

  4. Jeg er helt enig med hun som ikke ville klippe noe av skjørtet. Det at det er spist forran og bak er jo det som gjør skjørtet ekstra fint 🙂
    Må bare jeg si at jeg er kjempefasinert av hulderkjolene dine !!!
    Takker også for koselig kommentar på bloggen min, det varmet 🙂 Ha en strålende uke !!!

  5. Flotte bilder, som vanlig. Men det ser jo ut som om det stakkars pikebarnet er pågrepet og anholdt for noe kriminelt, klar for kroppsvisitasjon med påfølgende transport til fangehull. Vi får håpe at det ikke er tilfelle 🙂

  6. Den stakkars modellen danset må vite. Det er ikke så lett å stå stille, så da må heller jeg danse rundt henne med kamera. Når attpåtil autofokus er gåen på kamera,så er det å få et skarpt bilde en enorm utfordring. Manuell fokus mens man forsøker å bevege seg i samme avstand til det dansende objektet gir en smule pussige positurer, men det er jo morsomt det også! Neste gang burde jeg kanskje bruke nettopp det i en overskrift? Tar med meg ideen inn i neste bloggpost med mobile motiver. 😉

  7. Den jakka har jeg! Utgitt fra Rauma i, tja, kanskje rundt 1995, designet av Lise Kostad. Den har et fuglemønster på bolen, inspirert av ølhøner, og med rustfargede border mellom 🙂

    Kjempefin jakke, men kanskje ikke helt etter dagens fasong 😛

  8. Nei, den fasongen kan i beste fall skrive seg fra tidlig nittitall – men jeg tror jeg må se det mønsteret, for det kan da ikke være mulig at den skal strikkes slik dette eksemplaret var strikket – med dobbelt garn i ermene for stive ermer og med tynt garn på store pinner på bolen for slaskete fasong? Har du mønsteret Helene? Kunne du sjekket hva det står om dette? Ble nysjerrig jeg nå!

  9. Ikke umulig at jeg har mønsteret et sted… men det er ikke jeg som har strikket jakka. Den jeg har er det eksemplaret som ble avbildet i oppskriften, så det er jo «korrekt». Ikke sikkert at strikkeren av din freetex-jakke har brukt korrekt strikkefasthet av den grunn.

    Men etter som jeg husker det så er bolen mønsterstrikket i finull, antakelig med en strikkefasthet på 27 og pinner nr 3. Ermene skal strikkes med dobbel finull, antakelig med en strikkefasthet på ca. 20m og pinner nr 4,5.

    Kan det være at freetex-strikkeren ikke har husket å bytte pinner??

  10. Tenker det er saken! Ermene stod nesten rett ut. Vil anta det hele er strikket på en mellomting, eller at pinnene er byttet: dobbelt garn på 3mm pinne, enkelt på 4,5. Det eneste som kan gjøre resten av jakken brukbar er en heftig toving, men er det finull som er orginalgarnet så stemmer det med inntrykket mitt, og da tar jeg sjansen på å kaste resten i vaskemaskinen før jeg finner ut hva jeg skal gjøre med resten. Har mange ideer og resten er jo nydelig, bortsett fra at den er slaskete strikket! Tusen takk for tipsene, Helene! Mye god hjelp der.

Legg igjen en kommentar

 
