Sopp på glass /Mushrooms in the jar

 

002

Her ser dere hva jeg har gjort med noen av soppene jeg plukker med meg. Jeg stapper soppen på glass, heller kokende vann på og setter lokket godt på. Noen tilsettes eddik og noen tilsettes ammoniakk og de nydeligste farger tyter ut av soppene. Noen sopper legges til tørk, jeg er tross alt på forsøksstadiet, så her tester jeg ut både hva som fungerer for farginga og hva som fungerer for meg.  Cortinariusene jeg har plukket er jo kjente fargesopper, men en del av de andre er mer eksperimentelle arter innen soppfarginga. Jeg trenger å lese enda mer om dette kjenner jeg, så her er det bare å skaffe seg relevent litteratur. Har noen noe å anbefale, så setter jeg stor pris på tips både til nettsider og bøker. Garnprøvene mine her er beiset med vassarve, noe jeg fant skrevet i en eller annen kilde jeg dessverre ikke husker… Det ser ut til å fungere, men trenger helt klart mer utprøving sammen med andre beisemidler, og testing av lysekthet, men sammen med mitt ubeisa garn var det klar forskjell. Soppfarging og plantefarging er jo en ideell hobby for en biolog og kjemiker – nå gjelder det bare å anskaffe seg store mengder hvitt og lyst grått garn. Og der dukket det jo opp enda flere testfaktorer: GARNTYPER, FIBERTYPER, GARNTYKKELSE,MASKINSPUNNET,HANDSPUNNET.  Her er det masse kos å se frem til. I mellomtiden er det bare å nyte fargene:

005

 

004

 

003

 

010

 

…også er jeg jo litt sær da. Mens andre plukker fin og frisk sopp, så går jeg ikke av veien for å teste noen markspiste også. Og er de ikke gufne når de plukkes, så blir de det etter litt lagring. Her har mannen min bidratt med merking av glass

007

 

008

In english

This is how I prepare my mushrooms for dyeing. Most end up in a jar covered by boiling water, some are left on newspaper for drying. I’m still in experimenting, so I see posibilies everywhere. I add vinegar and ammonia to some jars, and the most beautiful colors appears right before my eyes. So far I have just to look foreward to test this in combination with different premordants. And as I spreak, I realize I could try with all sorts of fibers, gauges, machine or homespun yarn. I just can’t wait to get further on my in my testing! On the two last photos, my extreme creativity and biological mind comes into view: this is a Boletus, already found by lots of worms…My husband has put a label on this jar » Discusting Boletus»

~ av habitata den september 12, 2009.

6 kommentar to “Sopp på glass /Mushrooms in the jar”

  1. Det høres spennende ut, det du gjør!
    Jeg plukket rødskrubb i dag, i store mengder. Og så tok jeg bilder av to små sopper jeg ikke vet navn på…

  2. Googler kystnavlelav og amoniakk: leste i en artikkel at kystnavlelav ville gi en rosa/lilla farge ved tilsetting av amoniakk. Vet ikke hvordan dette gjøres men kanskje du kan fortalle meg det? Kystnavlelav gir en lys gul-beige farge uten amoniakk, -det har jeg prøvd. Lise Tveit

  3. Skulle gjerne visst litt mer om kystnavlelav… vet du noe? Hvordan den ser ut, hvor den vokser, oppskrift på farging, den blir mer blå en kochenille…. Ubeiset garn, aluminiumskjele, gjæres i aluminium….

  4. Det ble feil, gjæres i salmiakk, amoniakk

  5. I am regular reader, how are you everybody? This article
    posted at this website is in fact fastidious.

  6. Pretty part of content. I simply stumbled upon your blog and in accession capital to say that I
    get actually loved account your blog posts.
    Anyway I’ll be subscribing to your feeds or even I success you access constantly quickly.

Legg igjen en kommentar

 
