Sopp til alle anledninger/Mushrooms for all occations

084

Jeg tror jeg er angrepet av sopp på hjernen. Jeg har alltid gått der og sett på all soppen, men uten helt å ta det helt ut. Nå er det gjort. Jeg har tatt steget fra utelukkende dilting etter andre som har plukket sopp og gjort det samme. Jeg er jo tross alt biolog, så alt blir studert, spiselig eller ei. Likevel er det ikke før i år jeg har gått skikkelig grundig til verks. Inspirert av min svigerinne som skulle farge garn med sopp dro jeg i vei på jakt etter fargesopp. Det passa dessverre ikke for meg å være med på den soppfargingsdagen til svigerinna mi, så da var det bare å ta soppen i egne hender. Det som er å finne på internett om soppfarging ble grundig studert, skulle jo vær innom et bibliotek da, men her går det fort i svingene og biblioteket er jo hele 20 minutter unna. Det er utrolig hva man finner om man søker seg gjennom sider med norsk, engelsk, svensk, dansk og finsk tekst. Særlig finsk…Mitt finske vokabular er svært begrenset og stort sett av kun egnet til å forstå tekst som beskriver soppfarging som har gått fullstendig galt avsted. Latinske navn, derimot, de kjenner jeg igjen! Ravelry er jo å regne som rene biblioteket i seg selv. Har du noen tips til nettsider eller blogger som handler om soppfarging, så blir jeg kjempeglad for et lite hint om hvor jeg finner disse 😉 

Et eller annet sted, i vrimmelen av nettsteder jeg har vært innom, leste jeg at vassarve kunne brukes som beisemiddel. Det måtte jo testes, vassarve har vi ingen mangel på her. En viss effekt hadde den også, men jeg har ikke kjørt noen større sammenligninger med andre beisemiddel. Jamne skulle også kunne brukes, men det gjenstår det å finne ut av.

050

Skogen nær meg er full av Cortinarius sangineus, så de er behørig samlet inn og lagret på glass etter råd fra en erfaren soppfarger. Det er andre Cortinariusarter også, men de fnnes i mindre mengdre enn sanguineusen. Steinsopp, Boletus edulis, rødrandkjuke og sleipsopp er også testet. Jeg leter etter skjellpiggsopp og fløyelsrørsopp, men så langt er letingen resultatløs. Jeg har frisket opp min soppkunnskap og kan nå en god del flere arter og artsgrupper enn i fjor. Selv om jeg ikke har kommet over noen skjellpiggsopp, så kan jeg i alle fall trøste meg  med store mengder lys piggsopp. Det er en nydelig matsopp uten giftige forvekslingsarter, så den ligger det noen porsjoner av i fryseren.

Nattefrosen kan godt holde seg borten en måned til, for jeg har enda ledig hylleplass til flere glass med sopp, og fryseren er ikke full den heller.

081 

In english

I’ll make a short version in english this time. I’ve started dying yarn with mushrooms!My first year trying this, and it has already taken control of my brain. I have still a lot to learn, but I have read almost everthing I’ve found about the topic at internet. Libraries will be visited during the winther so I’ll be prepared for next season, so far Ravelry has made a perfect place to start my hunt for information. So far I’ve paid most interest in the Cortinarius species. Now I just hope for high temperatures some more weeks, because I have still some more mushrooms to collect before the winther arrives at my doorstep. Do you know a blogg or webpage about dying with mushrooms, I’l be glad if you leave a link for me 😉

~ av habitata den august 28, 2009.

Én kommentar to “Sopp til alle anledninger/Mushrooms for all occations”

  1. Ja, den fløyelspluggsoppen er kjempeflink til å gjemme seg, i alle fall for meg… Har leita etter den i to år nå :/
    Storskjellpigg fant jeg derimot noen diiigre eksemplar av i fjor høst, får ta meg en tur tilbake og se om det dukker opp nye snart 🙂

Legg igjen en kommentar

 
