Fra genserermer til skjørt

Denne jakken kom jeg over på Fretex i Bergen for en tid tilbake. Den er strikket i en merkelig fasong. Jakken er ekstremt bred og ermene er vide og korte. Den er dessuten strikket rart. Den mønsterstrikkede delen av jakken er strikket på for store pinner, så den er skikkelig slaskete. Jeg ser for meg at den som strikket denne ikke har noen lang farstid med mønsterstrikk bak seg, for der det i mønsteret er 20 masker i grønn mellom de enslige svarte, så henger bare tråden og slenger bak. Mens bolen er skikkelig slaskete er ermene tilsvarende stive, for her ser det ut til at strikkeren har gått ned en eller en halv pinnestørrelse samtidig som det er strikket med dobbelt garn. Det ene er grønnfargen fra bolen, men den andre er en lysere grønnfarge som ikke har noe med resten av mønsteret å gjøre. Et merkelig påfunn, og resultatet ble neppe spesielt verdsatt siden jeg fant plagget på Fretex. Det ligger nok masse arbeid bak dette plagget, så det er jo for galt at det bare skulle henge der. Fargene i plagget er fine, garnet er ull og mønsteret er pent strikket (bortsett fra lange tråder på baksiden). Ermene passer ikke jakken, men fargene her er fine de alene.  Jeg har derfor sprettet ermene av jakken, og den ubrukelige ermefasongen viser seg å være en utmerket skjørtefasong. Så langt er jeg kommet nå – her er ermene alene, og med innleggsdelen opprekt.

Neste skritt er å klippe delene opp, sy dem sammen og deretter strikke en avslutningskant nederst, men om dette skjer i sommervarmen som kommer, ja det tviler jeg på…Det blir nok lagt vekk og tatt frem når regnet kommer eller når temperaturen faller en gang til høsten…

002

~ av habitata den juni 24, 2009.

3 kommentar to “Fra genserermer til skjørt”

  1. Artig funn, etter beskrivelsen å dømme!
    Du må nok runde av kanten nede, ellers blir den lang på sidene? Artig å se hva du får ut av det!

  2. Gleder meg til å se skjørtet ferdig! God ide dette her 🙂

  3. Utrolig kreativt påfunn!

Legg igjen en kommentar

 
