…og en kake til/ … and another cake

brunvoll copy

La meg presentere, Herr Brunvoll! Min svigerfar ble 70 nylig. Jeg skulle bake kake, og satte meg ned for å finne ut av hvordan jeg skulle dekorere denne kaka.  Her er min tankerekke: Svigerfar=gammel trebåt(seilkutter) ved navn Berserk, og inni denne båten «bor» det et familiemedlem ved navn Herr Brunvoll. Denne Herr Brunvoll må i følge min svigerfar behandles og snakkes til med den største høflighet og respekt og er altså Berserks maskin. Her må man for alt i verden ikke si motor, det er visstnok like uhøflig som å banne i kirka og denne Herr Brunvoll kan ta frem det sine mindre gode sider under slike omstendigheter. Så, det er en maskin, og ikke en hvilken som helst maskin, men en semi-diesel. Ingen kommer inn i denne familien uten å hilse på Herr Brunvoll, og jo mer jeg tenkte på det jo mer riktig hørtes det jo ut. Herr Brunvoll måtte da komme i 70-årsdag. Den ekte Herr Brunvoll er stor, grønn, veier noen tonn og befinner seg i en båt som for øyeblikket er på land for omfattende overhaling. Jeg kunne ikke ha orginalen med meg tilbords, men det ville gjort et uslettelig inntrykk på min svigerfar. Det ble dermed en sjokoladeversjon i stedet. Denne maskinen består altså av en sylinder med topplokk på. Sylinderen er jo hul inni, så da ble det slik i sjokoladeversjonen også. Dette topplokket får med jevne mellomrom sprekker – jeg tenkte på  å lage dette, men lot heller pakningen ryke, da dette er lettere å reparere… På den ene siden av sylinderen er det et digert svinghjul som veier næremere tonnet alene – dette måtte bare være i solid sjokolade. På sylinderen henger det en trykktank og et smøreapparat som lekket solsikkeolje på kaka… Ellers ble det lagt til skruer på strategiske steder. Det er visstnok tre viktige ting en bør justere for at denne maskinen skal gå pent og pyntelig, det ene er spissingen, den andre er vridingen og det tredje er dreiningen. 036Vridningen har fått æren av å omkranse Herr Brunvoll som troner i ensom majestet midt på kaka. I en halvbue rundt kaka danerte jeg noen små roser, og fikk undervegs med dette lært bort litt om hvordan å lage slike roser til konfirmanten som fikk kaka i forrige innlegg. Lærenem jente det, så rosene her er en blanding av mine og hennes, og det er ikke mulig å se hvem som er laget av hvem. Kaka falt i smak hos min svigerfar, og jeg har kanskje fått en liten fjær i hatten. Den kan sikkert komme gått med, for jeg er ellers ikke så ekstremt opptatt av denne maskinen og må vel innrømme at grunnen til at jeg fikk til å lage denne mot…, uffda, maskinen, var at mannen min lagde en forenklet arbeidstegning og hentet en liten mini-modell av en semi-diesel som mine svigerforeldre har stående til pynt i stua. Neste gang jeg skal i maskinrommet på båten, så skal jeg nok klare å hilse pent nok på maskineriet!

033

Og skulle du ønske å se båten Berserk og Herr Brunvoll, så er det bare å klikke her.

 

Ok, I’ll make a very short version in english –  this is the cake I made for my father-in-law’s 70’ties birthday. It displays the machinery of his boat. I’m absolutely incapable of describing anything conserning this machine in english terminology. In norwegian it’s called a semi-diesel, and I can always quess it’s the same in english… My father-in-law is very close to this machine, and regards it as a family member. It’s heavy and huge, so bringing it to the party would be difficult and greasy. So instead I decorated my cake with a model of it, in chocolate. If you like to see the boad and the machinery, click here and you’ll get to the blog of my husband’s parents.

~ av habitata den mai 11, 2009.

2 kommentar to “…og en kake til/ … and another cake”

  1. Svigerfar må ha blitt mega-imponert! utrolig stilig kake!

  2. Hr. Brunvoll er, enn så lenge, et «utestående» bekjentskap. Etter å ha sondert verdensveven på jakt etter ytterligere billeddokumentasjon har jeg kommet til den konklusjon at et nærmere bekjentskap er uunngåelig. Jeg ser med glede frem til nærkontakt med
    1) Sjokoladeversjonen
    2) Støpejernsversjonen

Legg igjen en kommentar

 
