Å bake kake / To make a cake

001

Jeg har bakt kake. Denne var til en konfirmasjon og både konfirmanten og meg selv er begge litt mer enn middels interessert i brettspill. Jeg bruker ofte å pynte kakene mine slik at de gjenspeiler noen av interessene eller egenskapene til mottakeren. Siden kaka skulle være til en konfirmasjon ville jeg ha den litt stilrein, samtidig som jeg ville få frem litt av den herlige jenta som skulle feires. Dermed ble løsningen å lage roser i ulike størrelser som ble satt sammen til en bukett. Men, jeg ville ikke ha kaka så «vakker», så derfor lot jeg en hydra fra gresk mytologi, en nidhogg fra norrøn mytologi og en Wadget fra egyptisk mytologi titte ut fra buketten. Dette er også spillbrikker til et av jentas favorittspill, Age of Mythology. Rosene og  figurene  er lagd i sjokoladepasta. Utgangspunktet var en suksessterte, to mandelbunner med smørkrem mellom. Glasuren lagde jeg av smelta lys sjokolade i blandet noe av smørekremen.

 

010

Nærbilde av en Hydra på vei ut mellom rosene…

014

I made this cake for a confimastion party this weekend. The girl and I are both a bit more than average interested in boardgames. I wanted to make her a cake that was a bit her, but at the same time, innocent looking. So I made a collection of roses in chocolate paste. Looking out from the roses. To make it more her I made these creatures creaping out from the roses, a hydra fra greek mothology, a nidhogg from nordic mythology and a wadget from egyptian mythology. These are all parts of the boardgame Age of Mythology. The cake found under the roses are made from almonds coverd in butter/egg cream, covered in white chocolate mixed with the rest of the butter cream.

~ av habitata den mai 4, 2009.

14 kommentar to “Å bake kake / To make a cake”

  1. Imponerande bra kake! Heldige konfirmant.

  2. Den kaka er superfin — og litt slem (for dem som ikke kjenner spillene), jeg synes jeg ser moren min beundre de fine rosene, og så kommer det ormer ut mellom dem *ler* Men utover det, så er kaker som er spesielt tilpasset mottakeren utrolig bra!!!

    Godt at pakken kom frem og at du likte den, ref til innlegget under her. Ha ei superduper uke!

  3. Kreativt! Og nå sitter jeg her og kan ikke tenke på annet enn den deilige smaken av suksessterte… hmpf Og det er mandag og bikinisesongen nærmer seg og alltingen.*skynde seg å tenke på gulrøtter*

    • God ide, sjokoladegulrøtter – det blir lekkert! Slitsomt å tenke på den der bikinien hele tiden. Kjøp den litt romslig neste gang,så slipper du å tenke så mye på det! Eller bak kaka så god at alle vil være med å spise den opp, da blir det ikke så mye søtsaker på hver, og litt må man unne seg. Ikke hver dag, men av og til!

  4. Nam. Like greit at jeg ikke var i nærheten av den kaken der, for da hadde det sikkert ikke vært så mye igjen til resten av selskapet.. Den ser kjempegod ut, og har veldig flott dekor.

  5. Så flott kake! Du har jammen dreisen på å pynte kaker.

  6. Ååå… det så fantastisk godt ut. Jeg kjenner i hvert fall en kakegæern kjæreste som hadde spist den opp på et blunk.

  7. Denne var jo ganske enkelt lekker! Eg blir så misunneleg på folk som får til å lage så fine kaker. Dette er verkeleg noko eg har lyst til å lære meg, sjølv.

  8. kjempefin kake..og så morsomt med disse ormene…takk for innspill til min legekaka – om å putte inn en avreven finger i blandt rosene – hehe, det må jeg bare huske neste gang…

  9. Stilig konfirmasjonskake 😀 😀

  10. Den kaka der er helt utrolig, forstår ikke hvordan du får det til jeg…..

  11. Lekker kake! Jeg liker at den ikke er så snill som konfirmantkaker og ellers sånne festkaker ofte er.

  12. Det var en rååååflott kake! De rosene imponerte STORT!!
    Lekkert!!

    Kooos deg og ha en herlig kveld m/Fruene!!

    Klem Vibbedille 🙂

  13. Denne kaka ser aldeles overveldende ut, spesielt for en som ikke tåler mye søtsaker! Jeg har kikket på bloggen din, og jeg må si du hadde mye inspirerende stoff! Kikket på den You Tube-snutten om ministrikking, den var knæsj! Du har mye fint om gjenbruk, det er jeg også opptatt av. Håper det er ok at jeg setter deg på min bloggliste!

Legg igjen en kommentar

 
