Kjoleprogresjon

020

 

Etter utallige forsøk med hekling av ruter, border og blomster, så forkastet jeg hekledetaljene. Det skjedde på Stoff og Stil, forresten en butikk med et navn jeg ikke liker. Innholdet i butikken er ikke så værst, men jeg klarer ikke å like navnet. Det er nokså intetsigende rett og slett. Ok, de selger stoff, men ordet stil er for meg noe jeg forbinder med litt finere fruer et godt stykke tilbake i det forrige århundre. Nok om det, der inne kom jeg over ull i en nydelig blåfarge. Det var 3 pakker med 50g igjen, og de havna oppi vogna mi sammen med en pakke beige ull. Naturfarget oste-/skinkelerret fant jeg også. Dermed ble hekla detaljer erstattet med nunofilt.  Det som nå blir spennende er å få kjolen i rett størrelse. Her er noen bilder av nunofiltinga mi, som dere ser fikk jeg god hjelp med det tunge arbeidet.

028  027

Til nunofiltinga bruker jeg den samme bambusgardinen jeg bruker til annen toving, et stort stykker plast, grønnsåpe og vann. Ja, og så ull og lerret da.

Først legger jeg utover bambusgardinen, så plasten. Oppå den legger jeg et tynt lag med ull tilsvarende størrelsen på lerretet jeg skal bruke. Jeg regner med at det ferdige stoffet blir 30-50% mindre enn utgangspunktet. Når det første laget med ull er på, legger jeg på lerretet og legger så et nytt tynt lag med ull oppå det. Der jeg skal bruke kantene lar jeg ulla ligge utenfor lerretet. Plasten brettes over, og så er det å rulle sammen gardinen og rulle frem og tilbake et par hundre ganger. Når ulla har festa seg til lerretet tar jeg den av og slipper/kaster den i bordet til den krøller seg. Litt strekk og form og litt mer hardhendt behandling og vips, så er stoffstykket slik jeg vil ha det! Nå gjelder det å sy sammen delene. Dessuten savner jeg oppspretteren min, så de siste stoffstykkene som skal gå fra bukse til kjole måtte vente til en snill nabo hadde forbarmet seg over meg med utlån av en av sine. Heretter skal det være et lager av oppstrettere i huset mitt!

024 023

0301 019

021 0031

After doing lots of different tries with crochet for the dress, I gave up and did some nunofelting instead. I found a delicious blue colored wool that was just perfect. I think the photo’s will speak for themselves this time, describing how I did it.  It’s too late in the evening for me to think and write english, but istn’t the little helper cute? He loves helping and felting! I’ll do a better try for my non norwegian readers next time I blog some progress at this dress. I promise.

~ av habitata den april 27, 2009.

5 kommentar to “Kjoleprogresjon”

  1. wow, så spennende dette er! Gleder meg til å se den kjolen! wow igjen!

  2. Helt enig med det Stil-ordet, har litt problemer med det jeg også.

    Har fryktelig lyst til å få tid til å lære meg filting, har laget noen kuler som jeg klarte og lure ungdommen til å være med på men jeg har lyst å lage noen tynne greier som jeg kan bruke videre til klær.

    Ønsker deg en super helg:)

  3. Blir artig å se resultatet!

  4. Har du forresten kikket på Kakeglede-forumet? Det er startet av utbrytere fra Din Hobby som trengte mer om KAKE!

  5. For et spennende prosjekt :)! Gleder meg til å se resultatet!
    Om du tar en titt i bloggen min så finner du en award til deg der…

Legg igjen en kommentar

 
