Kjole på hjernen/ A dress on my mind

0011Jeg holder på å pusle med et lite kjoleprosjekt om dagen. For å ta det viktigst først, mye tenking krever mye kaffe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

003Min mor har en kjole jeg synes er veldig sjarmerende, men dessverre er den i størrelse knertliten, så den passer altså ikke meg. Ikke at jeg er stor akkurat, men noen liten 34-størrelse er jeg ikke. Kjolen til min mor er fra 70-tallet en gang, og jeg liker både snittet og fargene på denne. Siden jeg ikke passer denne, så er det bare å gå i gang med å snekre i hop en ny en som ligner.

 

 

Gjenbruk er tingen, så skapet med de store lagrene er åpnet. Her inne fant jeg ei gammel bukse mannen har lagt vekk. Buksa er ikke slitt, men lagt vekk siden den har en noe romslig fasong. Supert for meg, for den har både det stoffet og den fargen jeg var på jakt etter. Etter å ha funnet frem flere passende matchende stoffer, har jeg nå likevel kommet på tanken om å hekle resten av kjolen. Det har vært diverse garn involvert i prøvehekling og ulike mønstre har vært testet. Hva jeg ender opp med er enda uklart, men det står mellom silkegarn, ullgarn (evilla artyarn 6/2) og entrådet raumaull kjøpt på restespole på Rørøs tweed.  Jeg tenkte å vente med blogginga til kjolen var ferdig, men så slo det meg at det kanskje ble fortgang i syinga om jeg blogget undervegs. Som tenkt, så gjort. Her er inspirasjonen brettet ut i sin lille helhet over stuebordet. Nedenfor er buksa som skal til pers. Til arbeidet trengs det enda mer kaffe og en oppstretter. Så langt er buksa spretta i egna deler, ørten lapper er prøvehekla og kroppen til undertegnede er mål og funnet mange nummer større enn inspirasjonen. Da er det bare å finne frem saks og gå videre med garnvalget…, eller blir det stoff likevel…

004 006

 

 I’m into a little recycling these days. Ok, first to get started I need a lot of coffea.  Recycling  demands thinking, and thinking without coffee? Nope. My mother kas this dress she used to wear sometime in the 1970’ties. I find it very sharming, but unfortunately it’s an XXXS, and it does not fit my body. It’s not that I’m very big in either direction, but a small european 34? No I’m not. Returing to the dress, I like the colors and the form of it, and since I don’t fit her dress, I have to make my own, inspired by it!

Recycling is something for me, so I went to the large closet where I hide all my treasures other people give to the Goodwill. In there I found some pants my husband used to wear. It’s in good conditions,  just to baggy for his taste. The baggy form is just perfect as it gives me more fabric to work with and I like the blue/grey dye. After searching for the right fabric to match it with, I came up with the idea to crochet the remaining parts.  So for several days I’ve been testing different patterns, yarns,hooks you name it. I still haven’t decided on the crochet details, but it will either be in wool (evilla artyarn), silkyarn or rauma ull (cobweb/lace gauge). Just have to think a little bit more, then start…I planned to to blog the dress after it was wearable, but then I realized I’d probably get more speed into my work if I blogged it right  away.  So here it is, now I’ll need somemore coffee to do some more thinking. The pants are the chosen one from my treasury closet and now it’s no longer pants, but separated into two major pieces one for the back of the dress and one for the front. I hope for a quick solution on the yarn questions so I can start putting thing together, not just taking them apart.

~ av habitata den april 21, 2009.

4 kommentar to “Kjole på hjernen/ A dress on my mind”

  1. DØDSKUL kjole! Den falt jeg for!

    Peter’s Custom Anit-spam er det programmet jeg har for å legge inn egne spamord. Det er en plug-in, men jeg vet ikke hvordan det funker på en wordpressblogg, jeg har wordpress på eget domene og kan visst fikse mer som jeg selv vil.

  2. Takk for tips om hekling, skal se om jeg ikke får det til!

    Det ligger forresten en award til deg på bloggen min.

  3. Puhh! Uoverkommelig prosjekt om det hadde vært meg. Lykke til !!

  4. Spennende prosjekt, åja, her må det også kaffe til for å få igang tankene 😉
    Ønsker deg en super helg 🙂

Legg igjen en kommentar

 
