Jeg fant jeg fant! / Look what I found!

0581

I kjøkkenkroken på hytta til mine foreldre hang altså disse som jeg trodde var stuet bort et eller annet sted. Dette er det aller første jeg heklet. Min mormor var veldig tålmodig med meg. Jeg hadde ikke startet på skolen, så jeg var 5 eller 6 år den gang. Utrolig hvor godt enkelte ting sitter, for jeg husket disse veldig godt. Det tok flere besøk til min mormor før de var ferdige. Særlig godt husket jeg den hvite kanten rundt. I mitt hode husket jeg den som veldig fin og jevn. Jeg strevde mye med den for å få den pen og husker godt jeg fikk mye skryt for den. Når jeg nå så dem igjen, så blir jeg egentlig veldig stolt av meg selv, og ikke minst av min mormor som lærte meg dette. Dattera mi er like gammel nå som jeg var da jeg heklet disse. Hun er flink med hendene sine og interessert i å lære.  Nå burde jeg lære av min mormor som sa til meg at jeg burde lære meg å hekle først, strikke etterpå. «Det er bare ei maske å miste når du hekler» husker jeg hun sa til meg. Akkurat det er et veldig stort poeng når hendene er små, maskene er løse og alt er nytt.

 0601                            0611

In the kitchen of my partent’s cabin I found these. I had clear memories of making them, but thought they where laying in some forgotten corner of the world never to see daylight again. Why blogging them? These are my first crochet product! My grandmother where very patient as she taught me how to crochet. I was 5 or 6 years and hadn’t started school yet. It’s impressing how fresh some memories stay in mind. I remember this in details. I spent several days with my grandmother to make these. I worked really hard with the white borderline. She told me it looked really good and I was very proud of it. Looking at it now, I can laugh and be proud at the same time. Not neat, but considering this as my first crochet ever and my age, it’s beautiful. My daughter is now as old as I was when I made these. She’s good with her hands. Now I should learn from my grandmother. She told me to learn crochet first, then knitting. » It’s just one stitch to keep control of while using your hook», I remember her saying. That’s a very good argument when your hands are small, the stitches are slightly too loose and everything is new to you.

~ av habitata den april 17, 2009.

2 kommentar to “Jeg fant jeg fant! / Look what I found!”

  1. For et hyggelig gjensyn! Det er kjekt med tålmodige voksne som viderebringer gamle håndarbeidsteknikker. Jeg tror det har stor betydning for mennesket å kunne skape noe med egne hender – enten det er hekling, snekring, baking eller noe helt annet.
    God helg!

  2. Det er jo litt gøy å finne igjen sånt da. Hyggelig at noen har tatt vare på dem.

Legg igjen en kommentar

 
