Spiraler å sitte på / Spirals to sit at

051

 

Jeg har nå hekla og tova sitteunderlag til hele familien. Disse er i Cortina som jeg etter hvert har blitt bedre og bedre venn med. Den er fremdeles noe knitrende å bruke, men den gjør seg bedre sammen med heklekrok enn strikkepinner. Jeg har forsøkt meg litt frem her med størrelsen på heklekroken og brukt alt fra 7mm til 12mm krok. Konklusjonen min er forløpig at det ikke spiller noen stor rolle. Jeg lar likevel vaskemaskinen tove dem til rett størrelse. Husker jeg ikke feil, ble tovingen penest med den største heklekroken. Dette må det eksperimenteres mer med! Sitteunderlagene er testet under isfiske i en del minusgrader og med litt for mye vind. Herlig varme å sitte på!

 isfiskeunderlag

I have made these to sit on, one for each family member. These are made in Cortina from Gjestal. Me and this particular yarn has become closer friends now. It still feels a bit noisy, a light version of nails on blackboard, but this feeling is much redused while crochet compared to knitting. I have experimented a bit, using different sized hooks for the job (7 to 12mm). My conclusion is so far that it does not really make the bit difference. The washing machine does alt the fussing and I keep washing it until it has the proper size anyway. Having said that, I have the impression that I liked the products better when I had used a larger hook, it kind of looked better. Anyway, I need to work on it, so I’ll make more of these. They are tested outdoor while fishing on icecovered lakes in cold and windy  weather. Lovely warm to sit on!

~ av habitata den april 13, 2009.

5 kommentar to “Spiraler å sitte på / Spirals to sit at”

  1. Kjempestilige sitteunderlag:)

  2. Flotte sitteunderlag! Jeg satt faktisk her om dagen og lurte på om det kunne være lurt å hekle sitteunderlag til julegaver, og nå ser jeg jo at det er mulig. Takk for tipset 🙂

  3. Det var jammen noen flotte sitteunderlag du har laget. Kanskje du lager ei oppskrift som vi kan få tilgang på etterhvert?

    Ha i allefall en fin kveld 🙂

  4. Dere skal ikke se bort fra at det kan komme en oppskrift etter hvert. Må bare finpusse litt, eksperimentere litt mer og plutselig så ligger den der, oppskriften…Morsomt å få slike spørsmål. Det inspirerer!

  5. elsker de sitteunderlagene , synes de er helt geniale!!!!
    ble inspirert til å bruke opp tove restegarnet mitt….

Legg igjen en kommentar

 
