Kontestrikk og «Offervotter»/ Entrelac and «sacrifying» mittens

0041

Offervoff? Hva i all verden er det for et navn på en vott? Jeg har vært på biblioteket og lånt meg noen bøker. Deriblandt «Kontestrikk» av Ruth Gullbekk Bolstad. Det er bok jeg nok ikke kan nøye meg med å låne på bibilioteket. Boka tar for seg en del av historikken bak kontestrikken, den viser strikketeknikken og den inneholder samtidig flere mønstre,pulsvanter, luer, sokker, sjal mm. Jeg har altså kastet meg over et par votter som er noe mellom vanlige pulsvanter med fingre og hansker. Herligheten er kalt «Offervotter», men til tross for det merkelige navnet, så finner jeg ingen forklaring i boka. Er det noen der ute som kjenner historien bak navnet, så kom gjerne med en oppklaring. Det kan vel ikke være så enkelt som at tuppen på votten er  ofret til fordel for tilgjengelige fingre???

0021

Rauma prydvevgarn og 3 mm pinne.  Dette garnet er jo egentlig tiltenkt andre formål enn strikking og er noe hardere spunnet, men jeg synes det gir en fin effekt. 

 

 

 

 

Offervottene var fine å strikke på, men det oppstod jo selvsagt trøbbel når jeg kom til tommelen igjen. Denne gangen kom jeg i mål med et pent resultat. Det ble en liten forskjell på dem likevel, men det skyldtes at jeg som normalt ikke holdt meg til mønsteret, men gjorde noen små endringer undervegs. Når jeg da kom til den andre tommelen, så hadde jeg jo glemt de ekstra omgangene jeg la til. Forskjellen er ikke stor, og kanskje er det bare jeg selv som legger merke til dem. Og… disse blir mine for etter å ha testet dem i dag til fotografering og strikking (!) ute i solveggen, så ER de mine. De er jo varmere enn pulsvanter og likevel like praktiske. Formen på den manglende delen gjør at de er bare å brette opp, så står de der og er pulsvanter om det trengs, mens ringen om langfingeren holder den på som en vott mens man trakterer kamera.

 

Sacrifying mittens? These mitts have an odd name. The book where the pattern is found does not give any explanation either.  The only possible thing I can come up with is that it may describe that the tip of the mitt may have been sacrified to give the user room to use the fingers. A bit colder than mitts, but far better than ordinary fingerledd mitts. The book is unfortunately not mine, but the library’s. I have to buy a copy for my self, because this book «Kontestrikk» by Ruth Gullbekk Bolstad is just my kind of book. Kontestrikk is the norwegian term for entrelac. This book gives some insight in the  history of entrelac in norwegian knitting centuries back, it presents the technic and includes several patterns I’ll like to use, like this one. There are patterns for mittens, hats, caps, socks, shawls and more.  I’ll just have to have it!

I’ve tested this pair today shooting photos and knitting outside. They are perfect, so they are MINE. I’m afraid I’ll have to make more of them…They are made using 3.0mm needles, US 2 1/2 if I’m not messing around with the US needle sizes now… (?). I’ve use Rauma prydvevgarn which is spun harder than yarn made for knitting. I like it that way, it adds the little extra to these mittens, thay sort of shine a little.

~ av habitata den mars 22, 2009.

Én kommentar to “Kontestrikk og «Offervotter»/ Entrelac and «sacrifying» mittens”

  1. De vottene ble jammen flotte! Hm…… frister igrunnen litt, de! Mamma har boken, så oppskriften finner jeg jo der. Takk for titten!

Legg igjen en kommentar

 
