Forhistoriske UFO-sokker /Prehistorical UFO-socks

Det var jammen på tide at denne UFO’en fikk komme opp i dagslyset. Den ble nok påbegynt for ca 15 år siden, og har etterhvert sunket stadig dypere ned i kurven den lå i. Når den nå ble tatt opp, så var det jo lett å ser hvorfor denne hadde blitt en UFO. For det første hadde jeg ikke mer av verken det blå eller det lilla garnet. De hadde vel forlengt forsvunnet inn i noe annet. Pinnene hadde forlengst forlatt dem slik at maskene spriket i alle retninger. Men aller verst var det at den egenproduserte designen (om man kan kalle det det?) hadde alvorlige mangler. Striper av varierende størrelse, men med såpass langt mellom og tydeligvis på daværende tidspunkt ute av stand til å snurre tråden med meg. For hver eneste stripe er det to tråder å feste, og for en som HATER å feste tråder, så har det vært nokså enkelt å late som jeg ikke så sokkene som lå å ropte i kurven. Min ignorering av sokkene hadde nå pågått så lenge at det var like før de fant inn under kulturminnevernet, og jeg kunne risikere at jeg måtte søke et eller annet husflidsmuseum om tillatelse for å i det hele tatt røre klenodiet. Det var altså best  å la denne UFO’en få slippe til.

0051

Se på dette trådhelvete!

fc3b8rtradfeste 

Når trådene er festet danser jeg på bordet i ren lykke før jeg lykkelig legger beina i kors og hviler meg litt. Neste UFO er like om hjørnet.

hc3a6len    palatsiden

medbeinaikors

Sokkene er strikket på pinne 3,5 mm tror jeg. Etter noen testomganger så kom jeg til at jeg må ha brukt 3,5 eller 4mm pinner. Jeg valgte det minste alternativet og det så pent ut etter at sokkene var ferdig. Garnet er nok ikke det mest egnede for sokker, en salig blanding restegarn, hvor kun det svarte er særlig slitesterkt (men det tenkte ikke jeg på da jeg en gang på det tidlige 90-tallet strikket sokker…..) Mønsteret er mine standardsokker, muntlig nedarvet fra min farmor, nå etterhvert ispedd mine egne varianter her og der. Kanskje jeg burde skrevet det ned? Strikker jeg ullsokker, så er det enten denne patenten her, eller min mormors jeg bruker. Hælen på denne er nok hakket mer slitesterk enn mormorsokken, så det blir ofte denne. Jeg har et oppdrag til å ta fatt på!

 

 

 

 

This is a prehistoric sock, originally started on by me in the early 1990’ties, then forgotten and has since been left under a huge pile of yarn. I have to admit it was not for no reason it became a UFO. First I seem to have run out of yarn in the chosen colors, second I have made it so that each stripe leaves me two threads to sew in. So there I was left, one finished sock and just passed the heel. I think I spent more time securing ends than knitting as I gave it a new life. But, here they are, my striped socks. I was so pleased finishing them I danced on the table. Tired I kept them on and sat down to load my batteries before the next UFO was to be handled. These sock are made after my grandmother’s socks on my father’s family side.  I normally make sock as I remember them from her descriptions. Sometimes I knit them as my other grandmother made hers, but I think these has a stronger heel. Maybe I’ll take the time writing down the pattern’s? Well I’ll put it on my to-do-list!

~ av habitata den mars 22, 2009.

3 kommentar to “Forhistoriske UFO-sokker /Prehistorical UFO-socks”

  1. Utrolig morsomt med denne konkurransen, og du er jo beviset på det denne konkurransen er for, i min mening da. Det er jo for å ta fatt på sånne eldgamle UFOer, denne konkurransen er morsom. Så flott at du ble ferdig med sokkene.

  2. Jeg bøyer meg i støvet, ikke verst at du ble ferdig med disse. (Trådfesting. Zzz.) Og at de ble like store! Du kan se et innlegg om hvordan det gikk da jeg skulle gjøre ferdig sokke-UFO her:
    http://hespetre.blogspot.com/2007/11/s-mye-som-kan-skje-p-4-r-og-ei-helg.html

  3. Det er ikke alt det er moro å finne igjen, jeg er imponert over at du fikk dem ferdig.

Legg igjen en kommentar

 
