Owls

029

Da har jeg som seg hør og bør for en ornitolog, kastet meg over uglene. Genseren er strikket etter et mønster fra Kate Davies, og du finner det her på bloggen hennes. I denne blogposten skriver hun (Kate Davis) mer om ideen bak genseren, og hun oppsummer litt av uglenes ferd gjennom strikkemønstrene opp gjennom årene. Samme sted finner du flere linker til andre uglemønstre og andre plagg med ugler på.

Denne gangen har jeg nesten fulgt mønsteret til punkt og prikke, bortsett fra noen endringer i selve uglediagrammet. Her har jeg strikket vrangmasker på selve uglekroppen for større kontrast.Bolen er strikket på 60 cm rundpinne 6mm tykkelse, mens ermene er strikket på 80 cm rundpinne (magisk løkke/magic loop) og 40 cm rundpinne. Det kommer vel neppe som en overraskelse at jeg har strikket genseren i garn fra Island. Denne er strikket i Alafoss lopi. Den mangler så langt knapper til øynene, men det kommer, det kommer. Med hele 20 ugler på genseren, så blir det 40 knapper, og legger jeg til 18 øyne for de ni uglene på lua (Owls Again), så må jeg finne 58 passende små like knapper. Enten må de lages selv, eller så må jeg nok ut å lete i den store verden. Ikke lett dette å finne de utlimate ugleøynene… Det kommer nye bilder når øynene er på, maskene under armene er masket sammen, når trådendene er festet og genseren er på!

 

As an ornitologist I just had to make this one, Owls, by Kate Davis. In a blogpost she describes the Owls history in different patterns, and how she designed this sweater. She also links to more owl patterns if you can’t stop after the sweater. This time I’ve nearly managed to go trough the pattern without making big changes, but of  course, I just had to make some lesser changes. The owl’s bodies where purled to make a better  (in my eyes) contrast.  I’ve used 6mm needles. 60 cm for the main body, and 80 cm (magic loop-method) and a 40 cm circular for the sleeves. I guess it’s no suprise I’ve used yarn from Iceland. Alafoss Lopi was just perfect!  So next question? Where do I find 58 eyes for my owls?  You may ask why 58? That 40 eyes for the sweater and 18 from a matching cap I’ve made. Tiny buttons with just the right look? Ok, I realise it…I might have to make them myself. We’ll see what I get my hands on..

~ av habitata den mars 12, 2009.

4 kommentar to “Owls”

  1. Lekkert!
    Hvor mye garn brukte du?

  2. Ja, hvor mye garn brukte jeg, vent litt,så skal jeg slenge den på vekta. Vet at jeg brukte mindre enn den vekta som var oppgitt i gram for det garnet Kate Davis brukte. Skal vi se, kjøkkenvekta mi viser 570g. Alafoss lopi er et veldig lett garn. Jeg har strikket størrelse L, basert på brystmålet som er oppgitt i mønsteret. Tror nok med fordel jeg kunne strikket den med pinne nr 6,5 i stedet for 6, men det er mest fordi dette garnet varmer veldig godt.

  3. Takk for titten i bloggen din! Gode bilder ja… DET er vrient det!
    God helg!

  4. Finfin genser! Heilt nydelig naturfarge også!

Legg igjen en kommentar

 
