Karneval

 Det har nylig vært karneval i barnehagen til ungene mine. Ettersom jeg elsker å leke med stoff og tråd og omtrent hater karnevalskostymer kjøpt på Nille, så var oppdraget klart. En liten brainstorming med de små avdekket at de var åpen for det meste i år. I fjor var de nemlig helt bestemte på hva de skulle være: Skjønnheten (storesøster), Udyret (mellomste bror) og tekopp (lillebror på 1,5 uten egne meninger, men med bestemt storesøster). Det var ikke annet å gjøre i fjor enn å gyve løs på å lage kostyme til en tekopp. Skjønnheten fikset det meste selv med litt sminkehjelp fra mamma. Udyret ble utstyrt med vest, pen bukse og storesøsterens blondeskjorte som vi fylte med fyllvatt til musklene bulte. Et tørkle i halsen, litt sminket skjegg og neglelakk til klør, vips ferdig. Men det var den der tekoppen: En gammel lys genser ble kledd med glinsende gullstoff langs halsen og langs kanten nede hvor jeg hadde satt i strikk, kronen på verket var en  påsydd hank på magen i samme stoff. Litt tefarge på ansiktet og tekoppen var godkjent av de høyere makter (her storesøster!)

Her er noen dårlige bilder, tatt på vei ut døra, delvis med yttertøy og ulltøy over kærne: Tekoppen til høyre, de andre to  er vel selvforklarende.

p2140003  p2140008  p2140005 p2140004

 

I år var de altså åpne for det meste og kom med mange forslag selv. Vi ble enige om å ta en tur på Fretex for å se om vi fant noe som kunne gi oss noen gode ideer. På et stativ hang løsningen. En gigantisk leopardkjole som det nok hadde gått tre stykker på min egen størrelse i, hang der og kostet 75 kroner. Ungene var like entusiastiske som meg, så vi tok lepopardteltet (som vi kalte det) ned og bar det til kassen. En svipptur innom IKEA gav oss tre karnevalsmasker av typen grå pusekatt, og de skulle komme gått med kledd med leopardstoff og nålefiltet med sort ull.

leopardkjole1  lepardkjole2

Det var stoff nok til tre små leoparder og sikkert rester nok til en til…

004 0011

     009   017

Costume partises, last year and this year. Last year they had very set ideas for what to put on for the party. The beauty and the beast was resently read, so nothing else was even considered. Only problem was the smallest brother. What was he supposted to be? The big sister had made up her mind about that, the tea cup! So I made a teacup costume for the smallest, lining a light colored sweater with some golden fabric, making it look like a nice cup of tea.

This year, they didn’t have any clear answer to was to dress up like. A visit to the Goodwill gave us a huge(!) leopard dress. Large enough to be resewn into three small leopards and still there was some fabric left. I’m sorry to present such unsharp photos, but they where not abel to pose any longer, they where too keen on getting to the party!

~ av habitata den mars 4, 2009.

3 kommentar to “Karneval”

  1. Nååå er jeg imponert nå! Hver gang det nærmer seg ett karneval får jeg angst, for liker ikke de kjøpeklærne i jallakvalitet og symaskina mi hater meg, men du har virkelig taket på dette. Kjempefine kostymer, både i fjor og i år, heldige unger 🙂

  2. Takker. Det er ikke så vanskelig som det ser ut. Jeg har det med å kaste meg uti ting jeg ikke kan. Det er bare å prøve. Det er nemlig ingen som sjekker sømmene og ser om det er lagt pent opp og om alle stoffkanter er kastet over. Det viktigste er at klærne holder til karneval og deretter utkledning! Så lenge ungene synes det er stas, så syr jeg. Vi har det til tider skikkelig morsomt sammen underveis. Til neste år tenker jeg at den eldste skal få lov å sy en del selv også. Ferdigkjøpte kostymer har synes jeg er svært lite sjarmerende…og det gjelder både voksne og barn.

  3. Vilka tuffa små kattdjur! Och tack för den snälla kommentaren!

Legg igjen en kommentar

 
