Eksperimentell garnfarging/ Experimental dying

Jeg har eksperimentert litt – den ene genseren jeg nylig kjøpte på fretex for 25,- har vært forsøkskanin.  Jeg har sprettet av ermene og lagt de i bløtt i vann tilsatt eddik. Eddiken gjør at garnet lettere trekker til seg fargen. Deretter tilsatte jeg konditorfarge til garnet. Dryppet det på, mye her, mindre der, og i striper av blått, blått og grønt og bare grønt. Så pakket jeg ermet i plastfolie og lot det få to omganger i mikrobølgeovnen på 2 *2 minutter. En mer utfyllende beskrives av slik garnfarging finner du her. Etter skylling og lett krysting rekte jeg opp ermet og hang garnet til tørk med sin nye farge. Nå skal det vel sies at fargene ble litt blasse, men testing er testing. Det var ikke mye farge jeg forsøkte meg med (brukte opp diverse rester fra spiskammerset). Uansett, det er jo bare å gjenta prosessen en gang til om jeg ønsker mer farge. Det ble et opprekt erme i blått/turkis/grønt, og ett i blått/lilla/rosa. Herlig morsomt å gjøre sammen med ungene!

   003 001   002

Noe av det turkise garnet ble brukt sammen med petrolfarget Sildre i lua Stripey, og der gjorde den seg godt. Tror det blir flere prosjekter i samme fargekombinasjon fremover.

februarlua

 I have experimented a bit. A sweater baught at the Goodwill was used for testing. I separated the sleeves from the main body and put them in a box with water and white vinegar. This to help the garn to take up the dyes. Food dyes was dripped on. One sleeve was dyed in a mix of blue and green. The other in a mix of blue and red (in my amounts turing pink!) The sleeves, pretty wet with water, white vinegar and food dyes where wrapped in plastic and given to rounds of 2 minutes in the microwave. Then rinsed and frogged. The wet and dyed yarn where skeined and left to dry. If you want a tautorial on this kind of dying, have a look here. My kids loved helping, and since it’s not a time comsuming thing, they where able to follow the hole process.

Some of this yarn is already used in combination with petrolcolored Sildre to make the cap Stripey shown above. They matched very well, so I’ll get on with some more projects in the same color combinations.

~ av habitata den mars 2, 2009.

Legg igjen en kommentar

 
