Djevellue /or… norwegian sweet baby cap

  0031 0011

Jeg synes djevellua som Gro har skrevet ned på Gros lille krok var lekker. Du finner den herRavelry. Egentlig burde jeg fått skrekken av å lese oppskrifta  – jeg er den lykkelige eier av en god del tynne strikkepinner, men jeg er dessverre ikke eier av den tålmodigheten strikking  på så små pinner krever. Nå var den lua likevel så fin og så liten at jeg kastet meg over oppgaven på 2,5 og 3mm pinner. Lua er strikket i Daletta fra Dalegarn. Til lua gikk det med ca 25g av hver farge. Det var raskere gjort enn antatt, så nå er den ferdig. Kanskje var det dette som skulle til for å kurere tynnpinnefobien min.  I mangel på en passende liten modell til å vise lua, så får babydokka gjøre jobben.

 This cap is called  devil’s cap in norwegian, or skatingcap, as some old norwegian skaters ( Hjalmar Andersen) used an adult version of this and it got very popular. Gro has posted this pattern at Gro’s lille krok. If you’re at Ravelry, you find the pattern here. She has called it Norwegian sweet baby cap at Ravelry, a nicer name, but without that charm and personality those other names bring into it.  I love this cap, and this pattern with stripes called for me. I normally get a bit freaked out by the sight of so tiny needles. This one is knitted using 2,5 and 3mm needles. I used Daletta from Dalegarn and the amount of yarn used was about 25g of each color. It took less time than expected, and I wonder if this may have cured my thin-needle-fobia…In lack of a small enough child to show of the cap, I let my daugther’s baby doll do the job.

~ av habitata den februar 4, 2009.

6 kommentar to “Djevellue /or… norwegian sweet baby cap”

  1. Så søt den var:-) Tror jeg må prøve å strikke en sånn:-)

  2. Kjempeflott! Eg har strikka ein del slike, dei er skikkeleg gode og kjekke å gi vekk. Ynskjer deg ei fin helg!

  3. Så søt lua ble! Jeg har også strikket en slik, og passformen er så bra! Oda tok den i bruk tidlig – måtte bare brette opp fliken foran litt til å begynne med 😉

  4. Takk for koselig hilsen på bloggen min!
    Så nydelig lue du har strikket. Den modellen er jo et gammelt mønster, det samme er navnet. Jeg forstår jo hvorfor lua har fått navnet, men jeg slutter aldri å reagere på at et så nydelig plagg laget til nydelige små babyer skal ha det navnet. Ha en god torsdag, Habitat!

  5. Akkurat den luen ar så liten og søt at det går greit med tynne pinner synes jeg. Din versjon ble fin den! :o)

  6. Heisann. Innom for å ønske deg ei fin helg 🙂

Legg igjen en kommentar

 
