Lopapeysaen har forlatt pinnene! / My husband’s lopapeysa is of the needles

 

012Da er den ferdig, lopapeysaen jeg har strikket til mannen min. Den er strikket etter et mønster jeg fikk i hånda på Alafoss i 2000. Det er en kopi, et ark i farger og et i svart hvitt, med denne genseren på. Det sier ingenting om hvem eller hvor det er fra. Jeg strikket den samme ganseren i 2000, også da til han i str L, men den var for liten, og endte opp som min istedet. Nå har jeg lagt til ca 15 cm på bolen, og nesten det samme på hvert erme og lagt til litt ekstra både her og der mellom mønsterradene på bolen for å få den lang nok. Bredda strikket jeg etter L, for det er ingen 30-årsmage å spore hos den karen som ha denne, men ellers er alle målene str XL + minst 10 cm. Å strikke herregensre i denne størrelsen er nokså slitsomt når man nærmer seg halsen. Egentlig burde det være et bilde av det her, for jeg er liten og genseren er diger, og den må snus ca 4 ganger per omgang, og da løfter jeg dette monsteret av et plagg så høyt opp armene mine rekker. Noen små  til de som skal i gang med dette for første gang, eller som plages unødig mye: Vreng inn begge ermene slik at de er på innsiden, da surrer de seg ikke inn i garnet. Og… når man strikker mønster i fire farger og baler med et stort plagg, stikk de fargene du ikke arbeider med på denne runden inn i plagget. Da blir det overkommelig å strikke herregenser med rundfelling. Da er det bare å håpe at noen fikk nytt håp her, og at det er andre snille gode menn som får seg ny genser. Det er mange som fortjener det der ute tror jeg.

024  025 

 The lopapeysa I’ve knit for my husband has left the needles. It’s knit after a pattern I got tucked in my hand at Alafoss (Iceland) inn 2000. It’s a copy, a two sheet piece whereof one is in color, the other in black and white. It says nothing of where it came from. I’ve knit the same sweater in 2000, largest size for my husband then also. It turned out to be far too small so it became mine instead. Not a bad deal, but he still didn’t have a lopapeysa. Now, nine years later, he’s got his one. Now I’ve used the same pattern, but with some changes. I’ve used the L size for the width but increased the length by at least 15cm for the main piece and about 10cm for the sleeves. To knit a men’s sweater this size is quite a challenge as you approach the top. I should have included a photo of me knitting this, for I guess it was some sight. I’m small and the lopapeysa is huge, and has to be turned about four times per round. I then lift the sweater up as high as I can and turn it. And here I have some advices to those who has not tried knitting a men’s sweather, or those who struggle at it. First, tuck the sleeves into the main body og the sweater, then they don’t mess around with your yarn as you knit and turn. Second, knitting with for different colors often makes a mess, so tuck the colors that you don’t use at this round inside the sweater from the top opening.  Doing these makes it a possible task to knit a men’s sweater size huge or large. So I can just hope that someone out there got more lightheaded thinking of making a sweater for a nice and good man. I think there are some more of them out there!

~ av habitata den februar 3, 2009.

5 kommentar to “Lopapeysaen har forlatt pinnene! / My husband’s lopapeysa is of the needles”

  1. Den genseren ble bare råflott!! Heldig han som skal få den der 🙂 Virkelig lekre farger, og de går så godt sammen!

  2. Vakkert! Nydelig fargekombinasjon.
    Tror vi har noen felles interesser, du og jeg. 🙂 Mitt hete tips til lopapeysa-strikkere er å snu oppskrifta på hodet. Da slipper man fargeskift og å holde styr på mange nøster når strikketøyet allerede veier to kilo.

    Kjøper du garnet ditt hos Birgirsdottir, eller direkte fra kilden?

  3. Nydelig genser! Og mye fint ellers her også, herlig tegning av dokkeklær:)

  4. Jeg handler normalt garnet direkte fra kilden, eller Àlafoss fabrikken på Mosfellsbær på Island. Elsker Island og hamstrer når jeg er der. Denne gangen har jeg også brukt Garnhuset i Trondheim til noen hesper. Ikke Islandspriser der akkurat… Flott tips det med å snu oppskrifta på hodet. Tester det neste gang det blir herregenser tenker jeg!

  5. Nydelig genser!! Det var en kjempeherlig fargekombinasjon!

Legg igjen en kommentar

 
