The Fidget!

0033

0194Jeg har strikket meg The Fidget.  Den er strikket i herlig, myk Misti fra Du Store Alpakka. Det burde vært tre knapper i den, men knappeboksen hadde for anledningen gjemt seg, eller kanskje jeg skal innrømme at det er kaoset mitt som har gjemt dem…? I alle fall, jeg hadde tenkt å bruke disse fra den opprekte Lopijakken, men det ble jo med tanken… Kanskje får de være knappene til den neste for etter å ha gått med Figdgeten min en ettermiddag og en kveld så er det kart at det blir flere. I mangel av knapper hekla jeg to blomster i et lilla ullgarn som går i samme nyansen som Mistigarnet. Det skulle ha vært tre, men det ble to – etter å ha prøvd den på med to blomsterknapper i, var det klart at vi hørte sammen den og jeg. I et lite øyeblikk fikk jeg revet den av, festet alle trådene og tatt den på igjen i en fart, og der er den ennå. Og hvordan kom jeg på å strikke den? Mønsteret finnes på Onesheephill og er av Robin Dodge. Dersom du er på Ravelry finner du det her

Nysjerrigheten min tok forresten overhånd i dag . Da engelsken min ikke kunne fortelle med hva  ordet fidget var på norsk, forsøkte jeg med ordliste, både i papirversjon og på nettet, begge uten hell. Da var det bare å gå til kilden og her er hva Robin Dogde kunne fortelle en uvitende norsk strikkedame «The meaning of fidget is to be restless. You are fidgety if you’re antsy and can’t stop moving around. It implies little restless movements like tapping your pencil on the desk, or tapping your foot over and over.»  Aha, den er hereby the clearby, som Finn Arve fra Ugler i mosen ville sagt det. Da er det ikke rart jeg forelsket meg i denne, for jeg kan nok beskrives som fidget, eller antsy, som hun så beskrivende forklarte ordet. Altså, som hund, eller som her, figdet som eier!

detailsoftwistedmoss

I have knit The Fidget. It’s made in lovely, soft misti from Du Store Alpakka. I was supposed to be three buttons securing it, but as my box of buttons was playing hide and seek, or should I admit…, my caos had hidden it…? Anyway, my plan was to reuse the buttons from my frogged Lopijacket, but it just became a thought.  Maybe they will join the next figdet I’ll make. I’m sure it’ll be one or more next fidges cause I can’t get it off. It’s just my will stopping me though. In lack of buttons, I had to figure out something else, so I made some crochet flowers in purple wool. I just had to try it as I had secured the second flower, and it was done. The third one was never attached… The pattern was found through Ravelry, but you can also find it at Onesheephill . Robin Dodge is the designer and she also helped me understanding the meaning of the word «fidget» as neither my english nor my dictionary could help. Thanks! So, after understanding the meaning of the word I also understood why I fell in love with it at first glance. I’m fidget, or antsy as she explained it. That’s me!

~ av habitata den januar 29, 2009.

4 kommentar to “The Fidget!”

  1. Heisann. Ute på min ukentlige bloggbesøksrunde. Ønsker deg ei fin helg 🙂

  2. Hei! Den halsvarmeren var kjempefin! Fargen var nydelig!

    Verbet «to fidget» betyr «å fikle med / plukke på» på norsk. Substantivet oversettes som et adjektiv, «a fidget» er en som er rastløs eller har lopper i blodet.

  3. The Fidget var fin den. Har passet til meg også, som er utålomodig, ihvertfall når det gjelder strikking.
    Fin blogg du har.

  4. SÅ fin den var!! Både mønster og farge

Legg igjen en kommentar

 
