Lite estetiske votter / Less esthetic mittens

008

Da har mannen min også fått seg nye votter. Han trengte noe varmt, så da var det bare å lete litt i hukommelsen sin. «Hvordan strikke noe veldig varmt? » tenkte jeg, og der kom svaret rekende langs en nervetråd. Og hva var det som kom?, jo det var rett og slett dette. Min gamle jakke har jo blitt omgjort til garn, men jeg husker grunnen til dette var at den var grusomt varm. De andre vottene jeg har strikket opp av dette garnet har vært i rettstrikk og kjærestevottene tova jeg etterpå (de er vel ikke blogget de tror jeg, de ble nok pakket inn så fort etter tørkning at jeg ikke rakk å hente fotoapparatet!). Jakken min var strikket i ribbestrikk, 1 rett og 1 vrang, hele veien rundt. Luftlommer er grunnen til varmen, så da må da rillestrikk gjøre samme nytten? Dermed ble det votter i rillestrikk, strikket frem og tilbake på lange pinner i størrelse 6. De tover seg selv etter bruk tenker jeg, så den jobben får mannen klare selv. Han er god på toving med vaskemaskin. Jeg har strikket bruksvotter, så de er ikke noen ekstrem estetisk nytelse å se på disse vottene, men de er varme og de når langt opp på armen slik at ingen irriterende gliper oppstår mellom votten og jakkeermet.

0021 007 004

My husband has got himself a new pair of mittens. He needed something warm, he said, so I just started to search my memory. » How to knit something espesially warm?», I thought, and there, the answer came running up to me. This. My old jacket which has been unraveled. And the link was WARM, that was the reason for the frogging. The other mittens I’ve made in this yarn has been just stocking stitches, and one pair of these was felted. My frogged jacket was knittet in ribs, 1 knit , 1 purl al the way around. Plenty of small pockets of air to keep me warm, or boiled. Well then garter stitches should do the same? So I made a pair of mittens in garter stitches, knit back and forth on long 6mm needles. These will felt as he uses them, so he’ll do that job himself. These are mittens to be used, and then I mean used in the sence of dealing with the dogs, skiing and working outside in the winther. They are of the same reason no aesthetical pleasure for the eye, but they are warm, and the cuff reaches far up the arm som there will be no gaps between the mittens and his jacket.

~ av habitata den januar 27, 2009.

Én kommentar to “Lite estetiske votter / Less esthetic mittens”

  1. Hm min mann kom nettopp inn med samme behov, må få noe varmt å ha på hendene, disse såg jo raskt og enkelt å strikke. Og noe ullgarn somkan toves har jeg helt sikkert liggende, Takk for et inpirerende tips:)

Legg igjen en kommentar

 
