Bare mine votter/ Just mine mittens

0171

Da var det omsider min tur å få noe jeg selv har strikket. Det er ikke så ofte det blir noe på meg selv. Hver gang jeg har tenkt tanken har det vært en liten stemme som har hvisket meg i øret «Du er nummer ørten i køen, vennligst ikke rekk opp».  Nå har jeg savnet votter som ikke har hull på tommelen i et par måneder, så nå var det på tide at jeg rykket fremover i køen. I ren forfjamselse over å være først i køen stakk jeg handa i en pose med garn og strikket av det jeg fant. Det jeg fant var Julia, rent ullgarn med fargeskifter i blått, rødt, rosa og lilla. Da garnet var kjøpt tenkte jeg at dette var noe dattera mi skulle få seg et eller annet av, men hvorfor ikke meg, tenkte jeg da jeg stod med garnet i hånda. ok, rosa er ikke min farge, men i denne fargeblandingen passet det fint inn.Det var litt over midnatt da det omsider ble min tur i køen. Jeg var  på tur i seng og siden jeg var bortreist med bare meg og ungene, så var det meg og minstemann som delte seng. Han var i sin dypeste søvn, og merket lite til klirringen av mammas strikkepinner som klirret en time eller to før den første votten nådde fellinga. Tanken slo meg, at jeg strikket meg selv votter i smug…, men det var så fredelig å sitte der i senga, med strikketøyet, ingen som maste og med en sovende liten gutt ved siden av meg som overhodet ikke brydde seg om at lampa ved senga var på og at pinnene (slitsomme metallpinner, liker dem ikke!) klirret. Lykke, tenkte jeg, og nøt min nattlige strikkestund.

0181

Finally it was my turn to get to use some of the things I’ve made. It has been a while since last time now. Every time I’ve though of making something for myself, a tiny voice has wispered in my ear that «I’m number one-hundred-and-something, please hang on and you will be served once in the next century…». I have missed some warm mittens some cold months now, some mittens without holes (I have plenty well used ones that was knitted before I got children…). Suddenly I had passed the queue, I was in front! Dizzy by the fact that I had made it all the way to the front, I put my hand in the nearest bag of yarn and found Julia, pure wool with color shifts between blue, red, lilac and pink. Purchased with the intention of beeing made into something for my dauther, but why not for me. Ok, pink is not my prefered color, but in this mix ok anyway. It was already passed midnight when I reached the front of the queue. I was on my way to bed, and since I was away, only myself and the children, I shared a double bed with my youngest son. He was in his deepest sleep, and made no notis of the sound of his mothers needles working an hour or two before they got to the decrease at the fingertips. A thought hit me sitting there knitting; knitting for myself out of sight, secret knitting… But I loved sitting there knitting into the night. It was so peacefull, sitting there in the bed, knitting something to become mine, no one calling for me, the lamplight on beside the bed and no one was bothered by the sound of the needles working, and best of all, the sight of the sleeping boy beside me. Happiness, I though, and I enjoyed every second of my nighttime knitting.

~ av habitata den januar 24, 2009.

8 kommentar to “Bare mine votter/ Just mine mittens”

  1. Flotte votter der!
    Fikk forresten lagt inn bilde av januarlua di på Hobbyboden:-) Ta en titt på forklaringen min der!
    Ha ei god helg videre!

  2. Vottene ble kjempefine. Det er deilig å prioritere seg selv noen ganger. Det har jeg også gjort i det siste og har enda flere planer om å strikke til meg selv. God helg!

  3. Så fine de ble! Vakre farger. Det er så gøy når man endelig får laget noe til seg selv!!

  4. Fine votter – du kommer alltid til å huske den turen og hvor koselig det var 🙂

  5. Man må passe på å lage noe til seg selv innimellom. Vottene var kjempefine!

  6. Fine votter! Likte veldig godt fargene! Man må passe på seg selv også. Jammen bra disse rykket forover i køen. Må flire litt av deg i mørket med sovende gutt ved siden av deg. Ha en fortsatt god helg.

  7. Takk for kommentar i bloggen min! Fitted knits er nok best for de som liker å strikke på p 5-6, jeg liker egentlig best tynnere pinner, så det spørs om jeg kommer til å strikke veldig mye fra den boka. Noen fine mønstre, eks på en vest, en jakke og en kjole. Skal se om jeg får lagt ut litt bilder til uka.

  8. Fine votter. Velkjent fenomn det der, alle andre får først og så ender man opp med noen gamle med hull i selv. Kjekt at det ble din tur denne gangen da. :o)

    Angående babyskoene på blogen min så husker jeg rett og slett ikke hvor jeg fant mønsteret, det er så lenge siden jeg strikket dem. Tilbakemeldingen jeg fikk var at de datt av hele tiden, så jeg laget ikke flere av den modellen. Sokketøflene (som jeg også har mønster på på bloggen) fungerer mye bedre.

Legg igjen en kommentar

 
