Zebralue / zebra cap

0102

Min yngste sønn har også fått seg ny lue. I garnbutikken falt jeg for noe jeg sjelden kjøper; ferdige pakker med garnnøster og mønster. Denne lua fra Dyreparken strikkedesign var kjempesøt og litt tøff på samme tid, så jeg slo til. Herligheten kostet 103 kroner, ikke akkurat billig, men jeg var i handlemodus og slo til. Pakken bestod av tre nøster med Falk (grønn, hvit og sort) fra Dale garn. Samme kveld var lua ferdig og gutten liker «skjeblahua» som kaller den for, veldig godt. Den har vært på hver eneste dag siden den ble overlevert. Den var jo litt anmasende å strikke ettersom det ikke var mye logikk i mønsteret fra omgang til omgang. På den annen side, så var det jo befriende, for om det er en eller annen feil ute og går, så er det ikke mulig å se det verken for meg selv eller for andre. Hver omgang var en repetisjon av typen *fire sorte, tre hvite, fem sorte, en hvit*, så det gikk raskere enn jeg først så for meg da jeg så mønsteret. Jeg strikket den minste størrelsen 2 til 4 år og lua er strikket på pinne nr  3 og 3,5. Jeg må jo innrømme at mønsteret sa 2,5 og 3, men jeg blir litt svett av strikkepinner som er mindre enn 3mm. Her burde jeg ta meg selv i nakken og se hva min farmor strikker. Hun strikker nemlig plagg av de fleste typer på små pinner, og jeg tror ikke hun eier en strikkepinne tykkere enn 4mm. Men, så holder det hun strikker lenge, da gjerne 30 år med bruk, det mister ikke fasong etter bruk og det er faktisk mulig for tre barn å arve ulltøyet selv om det har vært i daglig bruk til det er for smått. Det var min honnør til min farmor og hennes pinner. Hun strikker ennå i beste velgående inn i sitt åttitredje år!

My youngest son has also got himself a new cap. In my LYS I saw something I seldom buy; packages of yarn and pattern. This cap from was Dyreparken strikkedesign very cute and a little bit tough, so I took it down from the shelf. This costed 103 NOK, not exactly cheap, but I was in shopping mood and bought it.  The package contained three  50g skeins of Falk from Dale garn (green, white and black) and the pattern. The same night the cap was finished, and my by loves it, calling it «skjeblahua». It has been in use every day since he got it. The pattern is a bit weired as it’s almost no logic between rounds, but on the positive side, no one sees if I’ve knitted black where it’s supposed to be white or vica versa, neither me nor anyone else! Every round has a repetion in it of the type *four black, three white, five black, one white*, so knitting it went faster than I had expected. I did knit the smallest size  (2-4 yr) and the cap is knit on 3 and 3,5mm needles. I have to admit the pattern called for 2,5 and 3mm needles, but I sweat by the tought of using needles less than 3mm. I know I should have learned something looking at my grandmother (my fathers mom). She knits almost everything on thin needles, and I don’t think she even ones needles thicker then 4mm. But, here’s what I should have learned: her products lasts for long, more than 30 years without looking worn. It keeps its shape after use, and more than three children can inherit the same woolen clothes (even socks!) and it still seen to be new. She shouls be awarded, both her and her needles. She’s still knitting as she goes into her eightythird year!

~ av habitata den januar 23, 2009.

3 kommentar to “Zebralue / zebra cap”

  1. Den var bare knallfin! Skjønner godt at du kjøpte den, det ville nok jeg også gjort. God helg!

  2. Herlig Zebra-lue! Skjønner godt at gutten bruker den mye 🙂
    Gamle mønster og oppskrifter er skatter som absolutt må bevares!

    God helg!

  3. Kjempefin lue!

Legg igjen en kommentar

 
