Jeg må innrømme…/ I have to admit…

…ja, det er egentlig nesten pinlig, flaut faktisk. Jeg elsker ull, og nei det er ikke pinlig. Jeg liker at det lukter sau av garnet, og nei, det er ikke pinlig det heller. Når jeg står der over garnutvalget i butikken, så ser jeg etter ull. Det kan også være bomull, lin, soyafiber angora eller mohair om jeg har noen bestemte planer. Jeg synes ikke det heller er pinlig, men nå skriver jeg  mens jeg går rundt grøten. Det som er pinlig er at ett av mine favoritt sjal slett ikke er i 100% ull. Jeg må faktisk innrømme at det ikke er i ren bomull, lin, soyafiber eller andre naturfibre heller. .. Det er strikket i et garn hvor hele 50% er en type akryl, courtelle. Garn som inneholder akryl styrer jeg i mer 99% av tilfellene laaangt unna. Dette garnet ser det slett ikke fristende ut der det ligger i butikkhyllene, sett med mine øyne da. Det ser glinsende ut på en måte som gjør at jeg normalt rask flytter blikket videre til en annen hylle med garn. Jeg ville aldri kommet på tanken å strikke meg selv et sjal i dette garnet. Bare tanken på et klamt sjerf ville gjort at jeg forkastet ideen tvert. Nå har det seg heldigvis seg slik at jeg har ei veldig god venninne. Hun har ikke den samme fasinasjonen som meg for lukten av sau, men hun deler akrylangsten min. Dette sjalet som jeg bare elsker, har altså venninna mi strikka. Jeg trodde rett og slett ikke mine egne ører da hun fortalte meg hva slags garn sjalet mitt var strikket i:Kitten Mohair fra SandnesGarn. 

003

Også jeg som elsker det sjalet…Jeg skulle jo strikke meg et maken, må jo ha flere farger å velge i. Det var bare å bite i det sure eplet, faktisk gjorde det nesten  vondt å hente hespene ned fra hylla i butikken. Det er bare å strikke og glemme tenker jeg. Her er i alle fall mitt favorittsjal, denne gangen i grått. Det er ytterst enkel strikking, rillestrikk og en enkel økning per omgang til det er stort nok. Stort nok for meg er bitte litt over 100g av dette garnet strikket på 6mm pinner. Så vet dere det, jeg elsker dette sjalet nok til å klare å trosse min akrylfobi den tiden det tar å strikke dette. Etterpå er alt glemt håper jeg… 

002

…yes, it’s embarrasing actually. I love wool, and no, that’s not embarrasing. I like the smell of sheep from the yarn, and no, I don’t find that embarrasing either. When I stand at LYS I always look for wool. It might also be I’m on the lookout cotton, soya fibers or other natural fibers. I don’t find that embarrasing either…What’s so embarrasing then? One of my favorite shawls is not made from pure wool or other pure natural fibrers. It’s actually made from a yarn consisting of 50% acrylic fibers called courtelle. Normally I discard a yarn if it’s made from acrylic fibers. This yarn does really not tempt me when it’s in the shop, viewed with my eyes… It’s shiny in a way that does not call to me taste.  I would never have come up with the idea of knitting me a shawl in this yarn. Just the thought of that yarn around my neck…I’m lucky having a very good friend. She does not share my interest in the smell of sheep, but she shares my fobia for acrylics mixed into those lovely natural fibers. This shawl, as I love so much, is knit by this friend of mine. I did not believe my ears when she told me what kind of yarn it was made from: Kitten Mohair from SandnesGarn.

003I have planned to make a similar one in another color, just to have more occations to wear it… I mean, I could have cursed both the yarn and myself as I fetched the skeins down from the shelf at the shop. I told myself to knit and forget… Here is my favorite shawl, this time in grey. It’s simple to make. Just knitting, no purls, and one increase each row until large enough. Large enough for me seem to be just a little more than 100g of this yarn knit on 6mm needles. Well, now you know it, I love this shawl so mush I even cross my acrylicfobia to make it. And then i’s just to hope I forget it as soon as possible…

~ av habitata den januar 12, 2009.

3 kommentar to “Jeg må innrømme…/ I have to admit…”

  1. Valgets kvaler, ikke enkelt det der. Jeg har sett ferdigtovete slike tøfler og de van fine. Hvis det kas hjelpe litt…. ;o)

  2. […] er sagt så har jeg jo allerede hatt en utblåsning over det garnet, så nå skal det få ligge her. Skjerfet er i grått og akkurat passe stort til å brukes som skjerf, men samtidig stort nok til […]

  3. Nå skal jeg strikke to slike trekantsjal av Kitten, Sandnesgarn. Et til hver av mine døtre. Ett rødt og et grønt «patrol» Som kan brukes som skuldersjal eller som skjerf etter behov.

    I «Kitten» har jeg nå strikket 4 luer til min familie.Luene er lette og luftige og varmer veldig. Fargene på Kitten er flotte og garnet har en sjelden glans.

    Garnforbruk er et nøste pr. lue. Gode å ha under jakkehette.Lykke til, Eli

Legg igjen en kommentar

 
