Lineus longissimus pryder pulsvantene/ L.longissimus on fingerless mitts

0094

Det skjer masse her i huset om dagene, men et og annet får meg til å vente med å blogge noen av tingene. Dessuten går det mye i disse kjeeeeeedelige blånisseluene. De kjeder meg slik at de drøyer ut. Jeg forsøker med en del av meg å la de forbli UFO’er, men det innser jeg jo at ikke går. Kan jo ikke gi bort en ferdig tova og en ferdig strikka lue og si at den neste kommer til neste år… Så jeg får strikke litt i kveld tenker jeg og tova litt i morra.

Tilbake til longissimus. Han har tidligere prydet brudekjolen min…og nå får arten æren av å pryde et par tova pulsvanter. Hva er det med dette dyret som fasinerer meg?  Jo, se her «Slimormer finnes i alle verdenshav og er en meget vanlig skapning fra fjæra og helt ned på 2500 meters dyp. De har myk kropp, er slimete og har munn i den ene enden og anus i den andre. På tross av sin spede kroppsbygning og slappe holdning, er de førsterangs jegere som er mest aktiv om natten. Slimormene graver i sanden og jakter på børstemark, muslinger og små krepsdyr. Grunnen til at denne dyregruppen er så lite kjent, er nok det noe anonyme levesettet og det lite tiltrekkende utseende. Enkelte arter lever pelagisk og svømmer bra, men de fleste trives best skjult i sand elller fjellsprekker. Slimormer har et høyt utviklet kretsløpsystem og en meget avansert måte å fange byttet på. Svelget på ormen kan vrenges ut for å gripe fatt i byttet. I enkelte tilfeller kan dette dobble ormens lengde.
De fleste typer slimorm blir bare noen sentimeter lange, mens kjempen blant dem, Lineus longissimus, kan oppnå en lengde tilsvarende 2 tennisbaner (UW photomagasinet)»  Så da vet du det, dette er et av mine favorittdyr. Det som ikke kommer frem i denne teksten jeg har klippet med meg, er at den har variabel lengde. Den strekker seg fra meitemarktykkelse til sytrådtykkelse, tenk noe så praktisk! Tenker alltid på longissimus jeg når jeg har å gjøre med ujevnt spunnet garn. Tenk på hvor lang tid det må ta fra den spiser i den ene enden, til maten har passert en sytrådtynn kropp i en lengde på over to tennisbaner og til den kommer ut i den andre enden… Det var noe å tenke på det tenker jeg…

It happens plenty in this house these days, but something makes me wait a bit blogging my finished items. Moreover, I’m bored by the blue santa caps I’m working on. They bored so I leave my knitting as fast as I see another item to work on. One part of me to would like them turned into a UFO, but I realize that will not work. I can not give away one compelted cap, one knitted but not feltet cap and say that the next will  be finished next year … So I will knit a bit tonight and then I think it up to my washing machine to do the rest.

Back to Lineus longissimus. He has previously adorned my weddingdress. Embroidered by myself… and now the species can decorate a couple felted and crocheted fingerless mittens. What’s fascinating me about this species? You have may not even heard of it? This is a norwegian web page by under water photographers, if you don’t read norwegian, enjoy the photos. Lineus longissimus is living from the seashore to 2500m dept. They are soft and slimy, having their mouth in one end and their anus in the other. They vary in thickness as they stretch, from finger to sewing thread. It’s probably the longest animal on earth. It may stretch so that it’s mouth is in the end of one tennis court, and it’s anus is at the other end of another tennis court. Beat it! How long will it then take for the food to pass those meters in a threadlike body? That’s something to think of…

 

 

 

~ av habitata den november 27, 2008.

Legg igjen en kommentar

 
