Gledelig opprekking / Happy frogging

0071 

Da er det gjort! Jakken foreligger nå som nøster. Jeg startet med å sprette knappene, fem fine knapper i tre som kan få seg et nytt og mer aktivt liv. Deretter gikke jeg løs på knappelista som var strikket på etter at rygg- og forstykkene var montert. Den måtte vekk før delene kunne skilles fra hverandre.

016              0171             0194

031              034             035

dekkhar-i-lopigarn-copyDenne jakken hadde jeg jo strikket selv, så da vet jo sånn noenlunde hvordan den er strikket og hvordan jeg fester trådene. Det aller første en må gjøre er å finne ut hvor fellingen slutter. Kanskje selvfølgelig for mange, men jeg tar det med likevel. Du må da se hvilken vei maskene peker. Jeg feller av for et erme ved å strikke en maske for så å ta den over nestemaske på venstre hand. Dersom jeg holder den siden mot meg, hvor jeg ser den felte maskeraden, så har jeg felt av fra høyre mot venstre, altså må enden min befinne meg på venstre side.  Jeg starter her med å se etter festa tråder og drar den forsiktig ut med heklekroken.  I den siste masken er tråden dratt gjennom maska og den må tres tilbake. Så er det bare å dra mens man holder den strikkede delen på plass. Lopigarnet inneholder noen lange dekkhår, og jeg må innrømme at jeg hadde sett for meg at de oppførte seg noe lignende mohairgarn. Til alt hell gjorde de ikke det, og det gikk veldig greit å rette opp. 

 

0062Noen foretrekker å la den opprekte tråden danne en haug på gulvet under opprekkingen. Det gjør ikke jeg, og mye av grunnen til det kan muligens være fire valper, to voksne hunder og tre barn fra fem til to… I alle fall, jeg snurrer garnet umiddelbart opp til et nøste. Noen strikker rett på opprekkingen, men det gjør jeg heller ikke ettersom opprekking er noe barn elsker ( og da ender det som en haug…..). Det tok meg tilsammen ca en time å rekke opp denne jakken, og jeg satt igjen med ca 600g herlig islandsk lopigarn i flaskegrønt. Flaskegrønt er fint til mye, men jeg foretrekker det på mindre plagg, eller i mindre doser enn en ensfarget jakke. Julegaven til svigerforeldrene mine blir lekker den, helt rette størrelse og tykkelse for dette garnet. Hadde jeg enda strikket jakken i lettlopi, så hadde jeg jo forstått det, men dette? Ikke vet jeg hva jeg tenkte med da jeg startet på prosjektet dengang. Nå smiler jeg til mine nye nøster og lurer på hva annet detblir brukt til? Det er jo egentlig bare som skapt til tova votter… Det er mulig det blir mange votter, hansker, pulsvanter, skjerf og luer av dette?

It’s done! The jacket now exicist only as balls of yarn. I stared cutting of the buttond, five nice buttons in wood, that will have a new and more active life, I hope. I continued frogging the knitted border withe the buttonholes, passing both front and back parts. This had to be removed to be able to separate the different parts of the jacket. Having knitted this jacket myself, I knew how it mas put together and how I had hidden the left threads.

The icelandic lopiyarn is full of hairs often removed from other yarns. I had a suspicion these might give med trouble frogging, as mohair, but it didn’t! Quess if I was happy by that???  Some people prefer to frog and leave the pile of bilky yarn in a pile on the floor. I don’t, and much of my reason not to do it that way may be three children beetween two and five, four puppies and two adult dogs…Other people knit directly from the frogges garment. I don’t do that eigther. If I just left it for some minutes, some other would have grabbed the chance and frogged just for fun, into a huge pile…I frog and make balls right away.  It took me about an hour frogging, and now I’m left with 600g of delightful icelandic lopiyarn. This color is nice for making lots of stuff, but I think I like it better om smaller pieces than sweaters.The Christmas present for my parents in law will be great in this color I think. What to do with the rest of the yarn? Maby more mittens, gloves, scarves and caps? Smaller knitted, felted and needle feltet projects I think.

~ av habitata den november 10, 2008.

Legg igjen en kommentar

 
