Fra klesskap til opprekking / From wardrobe to frogging

0023

En gang tidlig på 90-tallet strikket jeg denne jakken i Lopigarn fra Alafoss (Istex). Den ser jo fin ut den. Modellen er ikke akkurat den jeg ville strikket i dag, men da den ble stikket var den rikfig så fin. Det er altså en jakke i ribbestrikk, jeg tror jeg brukte pinner nr 5…

0381

 Og for den som kjenner lopigarnet, altså ikke plötulopi og ikke lettlopi, men bare lopi, så skjønner dere hva det er som har gjort denne jakken til en skapsliter. Jeg har vokst opp på innlandet ikke langt unna en elv, så det kunne bli kaldt om vinteren. Likevel, det finnes grenser. Denne jakken hadde gjort seg på en polferd. Jeg kan bare huske at jeg har vært på en eneste tur hvor denne kunne gjort nytte for seg. Det var en tur til Hardangervidda i 2001 i starten av mars. Det var så kaldt i teltet den natten at rødspriten var slushy da vi skulle tine frem noe frokost. Og du lurer kanskje på hva i all verden jeg gjorde der på en tid av året det knapt er dagslys? Jo det skal jeg si dere, jeg var ute med trekkhunder for å kartlegge forekomsten av fuglearter i noen udekte 10*10km-ruter på norgeskartet i forbindelse med et prosjekt som het VinterAtlasprosjektet. Nok om det, jakken var da ironisk nok ikke med og jeg frøs. Jeg hadde et restenøste liggende av dette garnet i kurvene mine, og kom plutselig på at dette er julegaven til mine svigerforeldre! Jeg strikket først opp det garnet jeg hadde liggende og nå er jeg igang med jakken. For å rekke opp trengs det en heklekrok på ca 4mm og en oppspretter. Fortsettelsen kommer …

0171

Once in the early 90’ties I knitted this jacket in Lopi yarn from Alafoss (Istex). It looks nice? Ok the model is not what  I would have chosen today, but as I made it I liked it very much. It’s a jacket made in ribs, 1knit, 1 purl, all the way, using 5mm needles. And, to those who know Lopiyarn, not lettlopi and not plötulopi, bur just plain Lopi, you see what has made this jacket resting in my cupborad through the years. I’ve grown up in the inland, close by the riverside, so the temperature would fall in the winter. Anyway, there are some limits to how cold it gets. This jacket may have kept a person alive on his or her way to the northpole, or the south if that’s a more interesting choice. I can one remember one occation where this jacket could have been useful. I was on a trip to Hardangervidda (norwegian mountain massif) in early mars 2001. It was freezing cold and our fuel was barely liquid as we wake up for making breakfast. And you may wonder what I did there at a time of the year where daylight only lasts for some hour? I’ll tell you: I was out there skiing and using sledgedogs to map wintering bird species in some uncovered 10*10km squares of Norway for a project called VinterAtlas. Ironically, at this trip this jacket was still resting in my cupboard…Some days ago I came over a left over skein of this yarn, and desided it would make up a nice gift for my parents in law. You don’t get much of a gift for two of one skein, so I came up with the idea of recycling my unusable jacket! Then it’s just to find a hook about size 4 and an unpicker, I’m walking to the frogpond, this time lighthearted!

~ av habitata den november 10, 2008.

8 kommentar to “Fra klesskap til opprekking / From wardrobe to frogging”

  1. Godt den kan komme til nytte, i stedet for å bli liggende i skapet 🙂

  2. Luen er strikket på tvers og sydd sammen bak og i toppen. 🙂

  3. Spennende å se hva denne skal bli i sitt neste liv da. :o)

    Jeg er en skikkelig frysepinne, så hos meg hadde nok en slik jakke blitt flittig brukt.

  4. Det rare er at jeg også er en skikkelig frysepinn, som gjerne sitter med en lopapeysa (sånn typisk rundstrikket islandsk genser) inne med fyr ovnen og mannen ved siden av i t-skjorte… Denne var ekstrem. Tykkelsen på plagget var jo nærmere 2 cm…

  5. […] som jeg har strikket mye fra i året som gikk.  Herlig å se at det kommer noe nyttig ut fra jakken min som lå i årevis i skapet og ventet på å komme til […]

  6. […] og der kom svaret rekende langs en nervetråd. Og hva var det som kom?, jo det var rett og slett dette. Min gamle jakke har jo blitt omgjort til garn, men jeg husker grunnen til dette var at den var […]

  7. […] at det er kaoset mitt som har gjemt dem…? I alle fall, jeg hadde tenkt å bruke disse fra den opprekte Lopijakken, men det ble jo med tanken… Kanskje får de være knappene til den neste for etter å ha […]

  8. Gute Arbeit hier! Gute Inhalte.

Legg igjen en kommentar

 
