Votter i plantefarga garn / Mittens in plant dyed yarn

0141

Da er vottene til jenta mi ferdige.  Starten av dette prosjektet finnes her. De kan nok med fordel fuktes og strykes litt for å få mønsteret bedre frem, men jeg synes de ble veldig fine. Hun ville så absolutt ha tommelen nokså liten, så jeg regner med at den må rekkes opp og strikkes på nytt nå votten har vært ute og tovet seg litt… Men, pytt sann, på den måten lærer kanskje jenta litt om ulla egenskaper og litt mer om strikking, så jeg lar henne bestemme litt. Det er ikke akkurat mye arbeid i å strikke opp en tommel eller to. Disse er strikket i ribbestrikk i vrangborden, 1r og 1 vr, men siden de er strikket i to farger, men annen hver maske i hver farge, så gir dette et helt annet inntrykk enn vanlig ribbestrikk. Om noen kjenner noe navn på denne teknikken, er jeg veldig interessert i å vite det. Resten av votten er strikket med rettmasker på innsiden av votten, med fargene i striper, mens jeg har fortsatt ribbestrikken på oversiden. Jeg har brukt pinne nr 4,5 på vrangboden, men gradvis økt (via pinne nr 5 og 5,5) til pinne nr 6 på resten av votten.  De to ulike nyansene av løkgul.

017  018

My dauthers mittens has turned into just another FO! The start of this prosjekt is found here. I hink I’ll soak them and push them into shape before use. The structure will show better off then, but I’ content with the result as it is now.  My dauther said she wanted the thumb small, too small after my opinion, but I let her decide. I have a feeling this ends with frogging of the thumb after first use, but that ok. It’s not much work remaking two thuimbs. She might learn something from this, the nature of wool and maybe a bit more about knitting. I will of course both frog and knit it up again with her by my side, maybe she even can do the frogging herself? These are knitted with 1 knit and 1 purl around the wrist, using two alternate colors.  The rest of the mitten is knitted in stichinette stitches and color stripes inside the pal, and a continuation of the wristpattern on the upper parts. I used 4,5mm needles for the wrist and gradually increased my needle size to 6mm on the rest. The colors are two different shades of yellow handdyed from onionmade bath.

~ av habitata den november 6, 2008.

5 kommentar to “Votter i plantefarga garn / Mittens in plant dyed yarn”

  1. Kjempefine ble de! Tvebåndstrikk har jeg hørt det kan kalles når du skifter tråd for hver maske, men jeg har bare sett det i glattstrikk. Kjempestilig effekt i ribbestrikk.

  2. Så flotte disse ble! Helt nydelig farge!

  3. Det ligger en award til deg på bloggen min! Ha en fin kveld! :0)

  4. Så moro at du ble glad!! :0)
    Bare høyreklikk på musa over award-bildene på min blogg. Helt nederst står det egenskaper, trykk på den. Kopier URL adr og legg inn som bilde i nytt innlegg på bloggen. Husk å nominere noen videre, da! Hihi! :0)

  5. Hei på deg! Så fiiiiiine votter, herlig mønster:o) Ang spørsmålet om linken på bloggen min, du har helt rett, det var noe feil med den!! Takk for at du sa fra, nå er den rettet opp og du kan strikke luer;-) Garnet kjøpte jeg på en garnbutikk i Stavanger, tror den heter Garnkilden. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

 
