Fretexgenser vs oppspretter / Secondhand sweater vs unpicker

 0191   

 

  0212

Da har jeg kommet et skritt videre med ullgenseren i det tradisjonnelle norske mønsteret som jeg kjøpte av en noe motvillig ekspeditør på Fretex. Første skritt var å fjerne hektene. De kan helt sikkert brukes til no’.  Deretter fikk spretteren kjørt seg på det vevde båndet. Jeg ser jo ikke bort fra at det også kan komme til nytte en vakker dag…  

 

 Jeg stoppet ikke der heller, for nå ble genseren vrengt, og ermene ble løst fra bolen. Dermed satt jeg igjen med det en kan kalle en umontert genser.

 

 

    

 

Det er jo ikke målet mitt, så da var det bare å ta de tre delene med seg og rusle ned trappa til vaskemaskinen. Her fikk jeg god hjelp på hurtigprogram og 50 grader. Vips så var halvtimen gått og genserens tre deler kunne plukkes ut, våte og tova. Nå henger delene til tørk, og da er det ikke annet å gjøre enn å vente på neste følgetong…

037  038

 

I  have come one step further with my woolen sweater in traditional Norwegian pattern that I bought from a somewhat reluctant sales assistants at Fretex (secondhand shop). The first step was to remove the hooks. They can certainly be used for something. Then I removed the woven ribbons. That may also see some potensial in these.
I didn’t stop there either. Next I used my unpicker to loos the threads that held the arm of the sweater to the main piece. I was now left with three pieces.  These three pieces was not my goal either, so I hung them over my arm and went down the stairs to the washing machine. In 50 degrees hot water and soap, the pieces thumbled around, and before 30 minutes had passed, I could pick up some wet and felted parts. Now they are to dry, and it’s just to wait for the next step of this project…

~ av habitata den november 4, 2008.

7 kommentar to “Fretexgenser vs oppspretter / Secondhand sweater vs unpicker”

  1. Spennende! Hilsen ei som følger spent med 🙂

  2. Dette er et stilig prosjekt. Her kommer jeg til å følge med på fortsettelsen.

  3. Kjempespennende å se hva du gjør med denne klassiske genseren, gleder meg til å se hva du får ut av den 🙂
    Hva med å gjøre noe lignende med den riktig klassiske genseren nemlig Mariusgenseren?
    -det hadde vært skikkelig gøy å sett hva du fikk ut av en Mariusgenser 🙂

  4. Til helga skal det skje, i alle fall bolen på genseren skal få seg et nytt liv da. Ermene skal jeg spare litt til, de har jeg helt andre planer for…Jeg har en Mariusgenser liggende, men den er både passelig og fin den selv om fargene ikke er de jeg ville valgt om jeg skulle strikket den i dag. Kanskje Fretex har en eller annen liggende. Det blir noen besøk dit de kommende ukene, så jeg skal se hva jeg finner;)

  5. Spennende 🙂
    Hvilke farger er det på din Mariusgenser da?
    Blir vel opprør på Fretex når du kjøper en Mariusgenser og forteller at du skal klippe den opp 🙂 hehe

  6. Mariusgenseren min er mørkeblå i bunnen, med mønster i aprikos og vinrød…Og jeg skal nok ta en liten runde med Fretexdamene om de skulle protestere mer på mine kjøp. Ser ikke bort fra at jeg skal utfordre de ansatte på Fretex i Bergen også om kort tid. Kanskje jeg får be dem følge med på bloggen min slik at de ser at jeg ikke bare ødelegger?

  7. […] jeg den og gav den en runde i vaskemaskinen slik at den tovet seg. Mer om dette finner du her. Planen var å starte gjenbruksprosessen før jul, men det ble bare med starten på grunn av […]

Legg igjen en kommentar