Toasty topper

 

Jeg plukker jo opp noen fine ideer rundt om,  og så denne. Dette er visst også oktoberluen i luealongen på Hobbyboden. Akkurat det hadde jeg ikke fått med meg, må jeg innrømme, men søt var den i alle fall, og dermed havnet den på min julegaveliste. Denne er til en gutt på 2 1/2. Modellen min her er straks fire, men det mottakeren er en gutt som er veldig stor for alderen, så jeg håper og tror den passer. Jeg synes den mangler det lille ekstra, så jeg tror jeg skal hekle en kant rundt både luedelen og skjerfdelen i en kontastfarge. Skal tenke litt på det…Utgangspunktet for lua fant jeg her http://knitty.com/ISSUEwinter07/PATTtoasty.html, men som vanlig har jeg litt vanskelig for å følge et mønster uten å gjøre endringer, så det ble noen… For det første gjorden jeg ingen » W&T’s», den ble utmerket uten. Jeg strikket den i Cortina garn ( er ikk det Gjesdal?). Det var noen nøster jeg hadde liggende, og som hadde blitt liggende ettersom jeg ikke liker garnet. Det er ikke godt å strikke med, men resultatet blir jo mykt og fint da, og så er det jo 100% ull da, og det liker jeg jo. Jeg brukte større pinner, og strikket hele luen med pinne nr 6. Den andre forandringen jeg gjorde var i overgangen lue-skjerf. Her synes jeg det så litt klumpete ut med korte ribber. Dermed strikket jeg de slik at mønsteret på en måte svingte ut mot skjerfet.  Luen sitter veldig godt på hodet, og blir nok strikket en gang til eller to. Det vil da bli gjort nok en endring – skjerfet skal skrås ut slik at det blir bredere ytterst, og da blir det «W&T» igjen…, men ikke på samme sted som i det opprinnelige mønstret av Alexis Riggs.

I pick up the some fine ideas blogging around, and this is one of them. This is also the Octobercap in the «capalong» at Hobbyboden, a scandinavian knitting society. I’m not in this along, and I have to admit, didn’t know I was knitting along…Anyway the toasty topper has now ended up on my list of handmade Christmas  gifts. The model here is almost  four, but the recipient is a boy  of 2, who is large for his age.  I hope it fits him. I think it is missing that little extra, so I think I will crochet a border around in another color.  The pattern is found here: http://knitty.com/ISSUEwinter07/PATTtoasty.html, but as usual, I have a little bit difficulties following a pattern without making any changes, so there was some. .. For the first I did not «W & T’s», it was great without. I used Cortina yarn ( is it a Gjesdal yarn?). The yarn was found in my boxes, and had been there for a while.  I do not like the yarn, it’s not good to knit with, but the finished product is soft and fine, and it is 100% wool, and that make me forgive that I don’t like to knit it. I used large sticks, and knitted the cap using needles size 6mm.  The other change I made was in the border between cap and scarf. Here, I think I seemed a little clumsy with short ribbers. Instead I knitted so that the ribs in a way curved out towards the scarf. The cap fits very well, so I will knit more of these. It will then be made yet another change – I think I will add some «W & Ts» again … but not in the same place as in the original pattern by Alexis Riggs, I will make the scarf broader at the ends.
~ av habitata den november 1, 2008.

3 kommentar to “Toasty topper”

  1. Kjære tid… ser du har holdt på med kontstrikk. Jeg fikk i oppdrag av den ene datra mi, å lage et par til henne. Men jeg syns det var direkte vanskelig, så jeg slet av garnet og kasta det jeg hadde strikka, RETT I OVN!
    Ble litt glad no, da er ikke jeg aleine om å syns det var vrient…
    God helg, med vanlige votter! Hilsen Nunne.

  2. Så mye flott du har laget, og så utrolig fin blogg du har. Har kost meg med å kikke på det du har laget. Kjempebra bilder du tar. Ha en fin uke

  3. Takk for besøket på bloggen min. Settet med tigerlua og vottene er hentet fra dyreparkendesign hefte fra Dalegarn. Har det i alle strikkebutikker som fører Dalegarn. Veldig moro og raskt og strikke på Falkgarn. Eldstegutten her skal også bruke det hele tiden sammen med Tigergenseren. Minstemann har løvelua. Helt topp. Lykke til med prosjektet hvis det blir noe!

Legg igjen en kommentar

 
