En kontestrikket vott/ One glove knitted in entrelac

 

Det har blitt med denne ene votten, og en halv til… Til alt overmål er de ikke engang et par. Den andre er i hvitt, grønt og lilla. Dette må være det mest typiske eksemplet på hva som lurer i mine kurver. Kontestrikk er skikkelig morsomt, men… det er jo alltid et men ute og går. Det store MEN’et her er at votter har tommel. Og den votten jeg så (som vanlig, her går vi uten mønster igjen og da ender det ofte slik…), den hadde kontestrikket tommel også. Der stoppet det altså opp for meg, for etter utallige forsøk, så måtte jeg innse at tommel i kontrestrikk uten mønster, det fikk jeg ikke til. Dessverre nekter jeg å gi opp, så dermed har den blitt liggende. Jeg har jo regnet med at jeg før eller siden måtte komme over et mønster eller treffe på noen som var i stand til å forklare meg dette. Så i mellomtiden har jeg altså startet på et nytt vottepar i kontestrikk og strandet ved tommelen nok en gang. Årene flyr, og det er minst fem år siden jeg startet på denne, og løsningen på mine tommelplager har ikke dukket opp. Dermed har den sunket til dypet i kurvene, og en mus har tatt en smak på en maske i tuppen. Den ble dratt frem igjen i vår, og da strikket jeg opp en ordinær tommel for å se om den nødløsningen fungerte – det gjorde det ikke, og dermed sank den nedover igjen. Nå er den her igjen, og kjære alle dere kompetente lesere, kan noen av dere hjelpe meg? Hva er nøkkelen til å få en tommel på votten min? Votten er strikket i alpakka, og jeg tror jeg har spart på garnet slik at jeg har til en vott til. Fargene er nydelige synes nå jeg da, og dersom jeg kommer i mål med dette paret er det mulig de ender som julegave.

 

I have made this glove, it has been this  one and another half one… And for the complete mess, they do not make up a pair. The other is in white, green and purple. This must be the most typical example of what’s hiding as UFOs in the dept of my baskets. Entrelac is really fun, but … it’s always a but hanging around. The big BUT here is that gloves have thumbs. And the glove I saw (as usual, here we go again without a pattern and then it often ends like this …), it had an entrelac knitted thumb, too. So this is where I left it after numerous attempts. I had to realize that knitting the thumb in entrelac, without a pattern, didn’t work for me with my entrelac skills, or lack of so. Unfortunately, I refuse to give up, so therefore it has been waiting at the bottom of a huge basket of yarn and other UFOs. I have assumed that sooner or later I had to find a pattern or meet someone who was able to explain to me this. So in the meantime, I have thus started on a new pair of gloves in entrelac and stranded at the thumb again. Years fly, and there are at least five years since I started on this, and the solution on my thumb ailments have not emerged. Thus, it has sunk to the depths of the basket it was left in and a mice has had a small taste of in at one of the stitches . It was pulled up again this spring, when I knitted up a normal thumb to see if that might finish it- it did not. it just look like an emergence entrance to an unsolved problem, and thus I left it to sink down again. Now it’s brought to the surface again, and all of you dear competent readers,please, can any of you help me? What is the key to a thumb on an entrelac mitten? It’s knitted in alpakka, and I think I’ve saved the yarn so I can make it’s partner too. The colors are beautiful, and I think that if this ends like a fairytale, they will end up as  a pair, move to a new owner by the time og Christmas and live happily thereafter.
~ av habitata den oktober 29, 2008.

2 kommentar to “En kontestrikket vott/ One glove knitted in entrelac”

  1. Beklager, kan ikke noe om teknikken, men ville bryte inn og si at jeg likte fargene veldig godt! Og i tillegg skryte av bildene i bloggen din, gode bilder der fargene får komme frem.

  2. Takk for det! Håper du vil komme tilbake og bryte inn litt mer! Bare koselig med tilbakemeldinger vet du!

Legg igjen en kommentar

 
