Nok en julegave klar til pakking / One more gift ready to be wrapped

Da er et sjal eller skal jeg kalle det et skjerf (?) klart til innpakning. Jula kommer jo stadig nærmere, og i år er målet mitt at alle mine (ja, både de jeg vet vil sette pris på hjemmelaget, og de andre…) skal få noe som kommer fra mine hender. Det finnes jo et og annet vanskelig menneske der ute som enten er rasende kresen på hva som ligger under treet, eller som slett ikke synes å verdsette at noen har hatt akkurat dem i tankene mens de arbeidet frem et ferdig produkt. Disse er det jo svært vanskelig å lage noe til, i år gjør jeg det likevel. Slike mennesker er vanskelige uansett, og de trenger kanskje noen som legger litt vekt på annet enn pris og merkevarer. Så derfor kommer det hjemmelaget uansett fra meg, til noen fordi jeg vet de vil sette pris på det, og til andre fordi jeg mener de kan trenge noen andres perspektiver på ting…  Når det gjelder mottakeren av dette, så er jeg nokså sikker på at hun vil sette pris at noen har tenkt på akkurat henne! Denne er strikket med ei jente på 12 i tankene.

Jeg har strikket dette etter et tørkle eller skjerf jeg fikk av min mor for noen år siden. Det minner nok litt om kariusskjerf, jeg har sett på noen blogger omkring, men jeg har ikke brukt noe mønster for å strikke det. Mitt halvveis egenproduserte mønster kan jeg jo legge ut her hvis noen vil lage noe lignende. Jeg har brukt et digert nøste restegarn uten merkelapp, og jeg gjenkjenner dessverre ikke garnet. Det gir definitivt uttrykk av være ullgarn. Det er omtrent like tykt som fritidsgarn, så det kan nok erstattes av dette eller noe annet i den tykkelsen. Jeg har brukt store pinner for å få det luftig nok.  Jeg har ikke gjort noe med kanten eller satt på noe pynt heller. Her er jeg litt usikker, for det kunne jo vært fint med en hekla kant rundt, enten i samme farge eller i en kontrastfarge. Jeg skal la det ligge litt før det pakkes inn, så kan jeg jo se om det blir av den enkle varianten eller litt mer bearbeidet. Hva synes dere som leser dette da?

Båret som tørke eller skjerf 

Then a shawl or should I call it a scarf (?) is ready for gift wrapping. Christmas draws closer to my doorstep, and this year my goal is that all my (yes, both those I know will appreciate homemade crafts, and the other …) should have something coming from my hands. There are some who simply do not seem to appreciate that someone had just them in mind while they worked out a product, and who cares more about the price of the gift than the gift it self. This year they will have handmade crafts from me either they like it or not. Such people are difficult to satisfy anyway, and they need someone who han brand and price. So why spend time making something for people may not appreciate? Because I think they’ll need someone else’s perspectives on things … Hopefully, most people that get my handmade gift will be satified… I am pretty sure the girl you will have this, will appreciate that someone has thought of just her! This is knitted with a girl of 12 in my mind. I have knitted this after the idea og a scarf I got from my mother a few years ago. It something like a Karius scarf I’ve seen some blogs around, but I have not used any pattern to knit it. My own half produced the pattern may be posted here if someone wants to create something similar. I have used a big ball of left over yarn without label, and I did not recognize the yarn as anything I know. It definitely gives expression of beeing wool. It is almost as thick as «fritidsgarn», so it can probably be replaced by this or similar. I have used large needles ( size 10) to get it light enough. I have not done any edging or any other decoration, either. Here I am a little unsure, it might be nice with a crocheted border, either in the same color or in a contrasting color. I’ll keep it  a while before I wrap it… What do you think?
~ av habitata den oktober 25, 2008.

Én kommentar to “Nok en julegave klar til pakking / One more gift ready to be wrapped”

  1. Så kjekt med alle gaver som er i boks! Koselig at du titter innom i bloggen min også. Ja, de vopkser fort ungene, og det er alltid godt at noen kan bruke det som ikke er utslitt.
    Ha ei flott uke!

Legg igjen en kommentar

 
