Å strikke ei kopptue / To knit a dish cloth

Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg aldri hadde sett for meg at jeg skulle strikke ei kopptue, eller klut som de fleste kanskje kaller det… Det var da jeg surfet rundt på diverse blogger jeg kom over Maritas kluttest, tror det var en test mellom klut i Tuvagarn og mandarin, at jeg kjente lysten til å teste ut slike hjemmestrikkede kopptuer komme over meg. Det er best å hive seg på mens lysten ennå er det, så jeg dro til Europris og hamstret noen nøster av det garnet som vant testen. Skal det først strikkes kopptuer, så skal de i alle fall strikkes i garn som er testet til formålet! Nå ligger ei ferdig kopptue her, og den andre er på pinnene. Dette er jo strikking man kan gjøre i blinde, mens man lager middag, spiser middag, overlever og forsøker å se glimt av talent hos Margrete og Kåre Magnus på Barne-TV, skifter på ungene og for så vidt muligens også i søvne dersom man husker å legge strikketøyet sitt på nattbordet. Jeg har strikket disse ved å legge opp 50 masker på pinne nummer 4. Deretter er det strikket en rad rettmasker og en rad med annen hver rett og vrang, frem og tilbake til jeg fant den passende stor, ca 20*20cm.

I will be honest to admit that I had never imagined me knitting a dish cloth. Something happend when I was surfing various blogs and I came across «Maritas verden» and her cloth test. I think it was a test Tuva Yarn vs. Mandarin.  Then my desire to test out such a knitted dish cloths come over me. It is best to cast on teh stitches while initiative is still there, so I went to buy the yarn that won  Maritas test.  Am I finding myself knitting dish cloths, I should certainly do the knitting in a suitable yarn! Now there is one  dish cloth here, and the other is on the needles. This is knitting you can do in the blind, while making the dinner, eating dinner, survive while trying to see glimpse of the talent of Margaret and Kåre Magnus at Children TV (hosts that make you want to do things you didn’t think you where capable of..), and possibly in your sleep if you remember to leave your needles at your bedside table.
I have knitted them by making 50 stitches on needles size 4.  It is further knitted alternating between a row og knitted stitches and a row with each second knit and purl, until the appropriate size of about 20 * 20cm.
Advertisements

~ av habitata den oktober 18, 2008.